Door op 8 september 2017

Schriftelijke vragen over fijnstof Pittelo

Op 21 maart 2015 heeft de fractie van de Partij van de Arbeid schriftelijke vragen gesteld over de hoeveelheid fijnstof in de wijk Pittelo, welke wordt veroorzaakt door het verkeer op de A28. Op 22 april 2015 zijn de vragen beantwoord, waaruit bleek, dat aan de gestelde luchtkwaliteitsnormen werd voldaan, terwijl voor het geluid een acceptabele overschrijding werd vastgesteld.

Op 7 september j.l. heeft de Rechtbank in Den Haag vonnis gewezen in het kort geding, dat is aangespannen tegen de Nederlandse Staat. Daarin is de Milieufederatie in het gelijk gesteld, wat tot gevolg heeft, dat op 14 november a.s. de zitting zal plaatsvinden in de bodemprocedure, waarin één en ander breder in ogenschouw wordt genomen.

Dit is voor de PvdA-fractie aanleiding om de vraagstelling van 21 maart 2015 opnieuw onder de aandacht te brengen, omdat ten gevolge van de uitspraak van de rechter de beantwoording d.d. 22 april 2015 niet meer voldoet.

De fractie van de PvdA is (nog steeds) de mening toegedaan, dat een snelheidsbeperking tot 100 kilometer per uur op de A28 rond Assen noodzakelijk is. Is het College bereid (opnieuw) het initiatief te nemen, wat leidt tot de bedoelde snelheidsbeperking?

Indien dat wordt gerealiseerd, zullen de luchtkwaliteit en de geluidsoverlast in de wijk Pittelo een acceptabel niveau bereiken, wat leidt tot schonere lucht en prettig wonen in de wijk. Terugdringen van de maximale snelheid op de A28 zal leiden tot beperking met 40% uitstoot van stikstofoxide, zoals is vastgesteld uit TNO-onderzoek. Bovendien leidt een lagere maximum snelheid tot minder geluidsoverlast.

Waar ben je naar op zoek?