Op 9 juli j.l. is in de Commissie Bezwaarschriften een kwestie aan de orde geweest inzake het afsluiten van de Hoofdvaartsweg tussen de Norgervaart en de Kloosterbrug. Aanleiding voor het afsluiten van deze straat is het benutten van de weg als ontsluitingsroute, wat voor omwonenden overlast zou veroorzaken. Vooral speelt de snelheid van het verkeer een rol. Met name auto’s rijden er, naar verluidt, te hard. Hiertoe zijn in het verleden aanpassingen op het wegdek aangebracht, wat een snelheids-remmende werking moest bewerkstelligen. Kennelijk bleek het niet afdoende te zijn. De weg bleef de kortste afstand en dus een sluiproute voor verkeer van en naar Smilde en Norg/Veenhuizen.
Door de aangekondigde afsluiting zal Houthandel Drent moeilijk of misschien niet meer bereikbaar zijn voor vrachtverkeer van toeleveringsbedrijven.
Wellicht zal de klandizie teruglopen door beperkte toegankelijkheid.
Dit was de aanleiding om aan te kloppen bij de Commissie Bezwaarschriften.
Het is ons niet bekend, wat het advies is geweest van de Commissie. Wel is duidelijk, dat uw college een besluit heeft genomen, dat leidt tot wegafsluiting van het gehele wegvak.
Met dat besluit wordt voldaan aan de wens van een aantal omwonenden.
Om tegemoet te komen aan de ingediende bezwaren, maar ook aan die van een aantal omwonenden, is te overwegen de wegafsluiting te laten plaatsvinden ter hoogte van de locatie van de houthandel. Daarmee is de doorgaande weg afgesloten, terwijl het noodzakelijke vrachtverkeer de houthandel toch kan bereiken. Uit praktische overwegingen moet het vrachtverkeer vanaf de Norgervaart komen, omdat de toegang vanaf noordelijke zijde voor vrachtauto’s niet mogelijk is. Voor wat betreft de klandizie is de toegankelijkheid van het bedrijf dan bovendien gewaarborgd.
De toegankelijkheid via de Brasemstraat roept problemen op in de woonbuurt.
Binnen de PvdA-fractie roept één en ander een aantal vragen op.
- Heeft het college het advies van de Commissie Bezwaarschriften volledig overgenomen? Zo niet, waar is van het advies afgeweken en waarom?
- Wat is gedaan op het gebied van handhaving om de verkeerssnelheid te beperken?
- Welke alternatieven zijn aan de orde gekomen, teneinde aan belangen op het gebied van verkeersveiligheid te voldoen?
- Wat is uw overweging om de wegafsluiting niet ter hoogte van de houthandel te situeren, waardoor vrachtauto’s van toeleveringsbedrijven en ook klanten de houthandel kunnen bereiken?
- Wat zijn de verwachtingen omtrent toename van verkeer in de Brasemstraat? Zijn de bewoners betrokken bij de gekozen oplossing?
- Door de voorgenomen maatregelen is de toegankelijkheid van het bedrijf beperkt. Wat verwacht het college van de economische gevolgen voor het bedrijf? In welke mate wordt rekening gehouden met planschade?