Bijdrage begroting 2019: Magie en Fantasie!

Door Cindy Vorselman-Derksen op 5 november 2018

Magie en Fantasie!

Een sprookje is van oudsher een mondeling overgeleverd volksvermaak dat gebruikt maakt van magie en fantasie. En sprookjes beginnen vaak met: Er was eens… Maar niet alle sprookjes lopen goed af.

Voor een aantal mensen in deze raadzaal is hun sprookje begonnen dit voorjaar. 3 Prinsessen en 1 ridder die samen hun land, hun rijk genaamd Assen besturen. De sprookjes die ze tijdens de campagneperiode vertelden, wilden ze vastleggen in een bestuursakkoord. En als handreiking naar hun onderdanen, mochten de inwoners van Assen meedenken in de definitieve afspraken rondom het bestuursakkoord. De ideeën en suggesties aangedragen door die onderdanen heeft de PvdA-fractie echter niet terug kunnen vinden in dat akkoord. Een eerste voorbeeld van sprookjes die niet uitkomen.

Het college heeft vervolgens meerdere voorbeelden laten zien van sprookjes die niet voor iedereen leiden tot een gelukkig einde:

– Een subsidieregeling voor privé-muziekles, waar mensen met lagere inkomens niet van hebben kunnen profiteren.
– De voorgestelde maatregelen voor het Sociaal Domein: al uitgebreid over gehad. De PvdA-fractie blijft zich zorgen maken over de consequenties voor de mensen in de doelgroep.
– Het onverwachte vertrek van een bedrijf uit Assen waardoor er verlies van werkgelegenheid ontstond en met name de reactie van de wethouder op kritische vragen hierover.

Dan de voorstellen in de voorgelegde begroting voor 2019: meer sprookjes waarbij de afloop nog lang niet duidelijk is.

Sociaal Domein:
Diverse malen heeft het college aangegeven dat ze van “problematiseren naar normaliseren” wil, dat mensen nu teveel en te snel hulp vragen aan de gemeente. Dit is een mensbeeld waar de PvdA zich absoluut niet in herkent en die wij op geen enkele wijze onderbouwd zien door het college. Echter de samenleving wordt steeds ingewikkelder voor mensen en het aantal ouderen met behoefte aan zorg stijgt fors. Beide factoren zijn niet op te vangen met meer mantelzorg of andere vormen van informele zorg. We zien nog niet hoe het college wel met deze ontwikkelingen om wil gaan. Voor veel mensen is het dagelijkse leven nu eenmaal geen sprookje.

De “”stroppenpot” van het Rijk: Onze fractie heeft begrepen dat de gemeente geen aanvraag heeft gedaan. Waarom is er niet toch gewoon een aanvraag gedaan, in het kader van “niet schoten is altijd mis”? Welke stappen onderneemt de wethouder nu om alsnog extra budget voor elkaar te krijgen? Zeker nu in de meerjarenbegroting geen ramingen zijn opgenomen over de te verwachten tekorten in het sociaal domein.

Waarom is de monitor Sociaal Domein eigenlijk niet toegevoegd? Ook in het bestuursakkoord staat niets beschreven over die monitor.

Laaggeletterdheid:
-De maatschappij wordt ook voor laaggeletterden steeds ingewikkelder. Recent is de raad bijgepraat over de stand van zaken qua aanpak laaggeletterdheid, dit nav motie van de PvdA over dit onderwerp. Echter was de informatie vooral gericht op opsporen en helpen van laaggeletterden wat op zich zeker de bedoeling is. De PvdA heeft echter gemist hoe de gemeente en aanverwante instanties het leven voor al die duizenden laaggeletterde Assenaren makkelijker wil maken (denk aan communicatie, schrijfstijl, website).

Zoals bekend is de PvdA fractie fan van de Werkwereld in Assen Oost. HET sociale middelpunt van de wijk, een goede manier om onder andere eenzaamheid integraal aan te pakken. Wethouder: lopen er dergelijke initiatieven in andere wijken? Zo ja, op welke wijze ondersteunt de gemeente deze initiatieven? (Bijv een Pumptrack in Assen-Oost)

En hoe ver is de gemeente met het ontwikkelen van een Platform Eenzaamheid, conform advies van het Rijk? Welk definitie van eenzaamheid hanteert de gemeente eigenlijk? Want niet iedereen die alleen is, is eenzaam, en het gaat niet alleen om ouderen.

In de Werkwereld vindt onder andere dagbesteding plaats. Uit het rapport ‘Uniek of Fabriek’ van Zorgbelang Drenthe over dagbesteding voor mensen met licht verstandelijke beperking blijkt het belang van dagbesteding dat gericht is op de ontwikkeling van de betrokken persoon. Geen eenheidsworst, er moet keuze genoeg zijn voor de individuele deelnemer. Dit geldt trouwens niet alleen voor mensen met een licht verstandelijke beperking. De PvdA adviseert het college de uitkomsten van dit onderzoek mee te nemen in haar vervolgstappen in de inrichting van het Sociaal Domein.

Veilig Thuis Drenthe: De PvdA-fractie maakt zich zorgen over de medewerkers van VTD, en de gevolgen voor de inwoners van Drenthe door alle onrust en blijkbaar aanwezige problemen/knelpunten bij VTD. Wij verwachten dat de wethouder de raad goed en tijdig op de hoogte houdt van de te ondernemen en uitgevoerde stappen en de effecten daarvan om zo te komen tot een goed functionerende organisatie.

Jongeren:
in Kloosterveen is recent JACK geopend, Jeugd Activiteiten Centrum Kloosterveen. Op zich een goed initiatief want er is in Kloosterveen al jarenlang de wens om iets voor de jeugd/jongeren te organiseren en eerdere pogingen hebben tot niets geleid. Als we echter lezen wat JACK doet en wat SWAG op het Salland doet, dan schiet bij de PvdA fractie 1 ding door het hoofd: JACK plus SWAG is een Jimmy’s! Met 1 groot verschil: Jimmy’s is van en voor ALLE jongeren. Doordat JACK in Kloosterveen zit en SWAG op Salland, zijn de activiteiten versnipperd, terwijl een Jimmy’s een centrale plek in de binnenstad had kunnen innemen. Een grote wens van jongeren waar het college maar niet aan wil. Een gemiste kans!
Hoe gaat JACK zich echter verhouden tot SWAG? Gaat het concept van JACK uitgerold worden naar andere wijken?

Binnenstad:
De binnenstad van Assen is nog steeds geen sprookjesstad. De PvdA Assen keek met grote belangstelling uit naar de plannen van Vaart in Assen, maar die vielen ons erg tegen. Veel woorden, weinig nieuwe daden, plannen die al ontplooid worden.  Om een economisch krachtige en aantrekkelijke binnenstad te realiseren zijn er een viertal KPI’s (kritische prestatie indicatoren)geformuleerd (meer werkgelegenheid, meer bedrijven, terugdringen van leegstand, hogere waardering). De PvdA-fractie wil weten of de wethouder van mening is dat enkel die vier KPI’s afdoende zijn? Wanneer vinden er metingen plaats? Stel dat de resultaten tegenvallen, welke maatregelen/instrumenten heeft de wethouder voor ogen om in te grijpen en (tijdig) bij te sturen?

Het TT-Circuit en de evenementen die daaruit voortvloeien zetten Assen op de kaart. Zie alleen al de aandacht in de pers en de pleidooien voor F1 naar Assen i.p.v. Zandvoort. De F1 heeft al een hoofdingang, zo lieten Asser ondernemers vanochtend al weten. Deze en andere activiteiten kennen een enorme economische spin off.

Maar rond de Toeristisch Recreatieve Zone blijft het stil. Waar blijven al die ontwikkelingen in dat gebied? Er waren zoveel initiatieven. Is er nu echt niet 1 al zover dat de schop in de grond kan? Iets met 1 schaap over de dam? Zeker nu de brief van het college over het FOC bekend is geworden. Welke afspraken zijn er gemaakt met de initiatiefnemer? Waarom is dit besluit juist nu bekend gemaakt? Standpunt van de provincie was al bekend.

Duurzaamheid:
Om het sprookje van een betaalbare en energiezuinige woning voor alle Assenaren mogelijk te maken wil de PvdA-fractie dat:
– Startersleningen ook echt voor starters met lage inkomens worden gebruikt zodat zij een kans maken bij de uitgifte van woningen.
– Zonneleningen, of liever duurzaamheidsleningen, vooral voor de lagere inkomens beschikbaar worden gesteld en voor de ouderen die geen andere mogelijkheden hebben om duurzaamheidsmaatregelen te financieren. De inwoners met een dikkere beurs kunnen veel maatregelen zelf betalen of op een andere manier financieren.
– Duurzaamheid heeft ook betrekking op circulair inkopen, bijv koffiebekers van bermgras, gescheiden afvalinzameling in publieksruimtes en bij evenementen. Ook hier kan de gemeente nog een slag maken.

Financiën:
Er staat iets vermeld over reorganisatie, andere bestuursstijl, andere manier van aansturen. Eerdere reorganisaties waren uit bezuinigingsoverwegingen, de huidige verandering heeft te maken met een andere manier van werken. Op zich logisch in een veranderende wereld, maar welke gevolgen heeft dit voor de kwaliteit van de dienstverlening? In de vorige periode heeft de raad haar zorgen meerdere malen uitgesproken over het bereiken van de bodem qua uitholling van de eigen organisatie. Zijn de financiële gevolgen van die wijzigingen voldoende meegenomen in de begroting voor 2019?

Wij zien een flinke greep in de reserves. Na vele jaren van zuinig zijn, op de portemonnee en het spaargeld passen door eerdere colleges lijkt het huidige college soms van gekkigheid niet te weten wat ze met het reservegeld moeten doen.

De PvdA is van mening dat structurele lasten betaald zou moeten worden uit structurele inkomsten. Wanneer het college flinke ambities heeft, verwachten wij dat ze een voorstel doet om de inkomsten te vergroten i.p.v. de schatkist te plunderen.

Eén van de belangrijkste voorbeelden hierbij is de rioleringsheffing. Dit verhaal stinkt!

In de agenda BOR (Beheer Openbare Ruimte) van juni 2016 is flink gewaarschuwd voor de te verwachten investeringen in ons sterk verouderde rioleringssysteem. De kans op storingen, overlast en milieuschade nemen jaarlijks toe. Er moet in de komende 12 jaar flink geïnvesteerd worden, wat leidt tot lastenverzwaring voor de inwoners en bedrijven van Assen.

Echter vinden wij in de begroting 2019 de tekst: in het rioolbeheer zijn geen afwijkingen in kwaliteitsniveau, financiën en/of risico’s door achterstallig onderhoud en dergelijke geconstateerd! Dit strookt niet met eerdere uitspraken vanuit de gemeente en strookt zeker niet met de ervaringen van Assenaren, die bij de minste of geringste hoosbui hun huis vol met water zien lopen. We missen hier een duidelijke langetermijnvisie of het anticiperen op mogelijke risico’s. Wij snappen dan ook niet dat het voorstel gedaan wordt om de rioolheffing te verlagen. Er zit te weinig geld in de rioolreserve, en investeringen zijn fors de komende 10 jaren. Wat de PvdA-fractie betreft dient in de begroting en de meerjarenprognose investeringen opgenomen te worden voor dit doel. Zolang er geen ander onderzoek is gedaan naar de stand van zaken qua riolering, vindt de PvdA-fractie de Agenda BOR namelijk nog steeds leidend.

Tot slot:
De PvdA roept het college op af te stappen van het systeemdenken, waarbij mensen in een format, een systeem moeten passen en af te stappen van het soms verborgen en soms openlijke wantrouwen naar de motieven van de inwoners die om hulp vragen. De PvdA wil terug naar de menselijke maat, waarbij de regels ondersteunend zijn aan de vraag van de mens.
Vraag jezelf af waarom deze persoon, met deze omstandigheden, zich op dit moment niet alleen kan redden en daarom hulp vraagt. Uitgaat van de goede van de mens helpt bij het vinden van een beter passende en vaak duurzamere oplossing.
Die mens, dat individu wil zijn of haar eigen versie van een sprookje: dat kan betekenen dat ze veel en zware zorg nodig hebben of soms gewoon een helpende hand om hun weg zelf te kunnen vervolgen.

De PvdA-fractie heeft al tientallen jaren gewerkt aan de stad en zal dit blijven doen, zodat Assen wordt en blijft tot een levendige stad, een kleurrijke, diverse stad, een stad waar het goed wonen, werken en leven is. Niet alle sprookjes lopen even goed af, maar het zou toch zo fijn zijn wanneer we kunnen zeggen: en de Assenaren, zij leefden nog lang en gelukkig.

 

Cindy Vorselman-Derksen

Cindy Vorselman-Derksen

Moerbeistraat 8 9408 BA Assen

Meer over Cindy Vorselman-Derksen