In de raadsvergadering van 19 oktober 2017 heeft de raad van Assen zich uitgesproken over de toekomst van Groningen Airport Eelde. De beleidskeuzes zijn toen door de gemeenteraad gemaakt en er is een bedrag van € 2,5 miljoen beschikbaar gesteld ten behoeve van het toekomstscenario ‘investeren’ voor de periode 2017 tot 2026. Die beslissing werd mede ingegeven vanuit de overweging de luchthaven te beschouwen als onderdeel van de publieke basisinfrastructuur van Noord-Nederland.
De financiële en organisatorische uitwerking van het voorkeursalternatief ‘ínvesteren – Toegangspoort voor Noord-Nederland gaf invulling aan het door de gemeenteraad op 22 december 2016 genomen besluit met betrekking tot de toekomst van de luchthaven. In het kader van deze in de betrokken gemeenteraden en provinciale staten genomen besluiten zou een toekomstperspectief ontstaan voor de luchthaven. Een perspectief waaraan het bedrijfsleven binnen Noord-Nederland een bijdrage wilde geven. Om dat vleugels te geven is de heer H. Post aangesteld, die bij een conservatieve schatting al ruim € 8 miljoen aan toezeggingen binnen had eind 2017. Ten behoeve van de uitvoering is een bestemmingsreserve gevormd waaruit naar behoeve kan worden bijgedragen aan de ontwikkelingen op de luchthaven.
In de raadsvergadering van oktober 2017 is tevens bepaald dat een wijziging van de aandeelverhoudingen op dat moment niet kon worden bereikt maar dat dit zodra die kans zou ontstaan dit opnieuw zou worden besproken.
Via de media vernemen wij thans dat het contract met Nordica met betrekking tot de vluchten op Kopenhagen niet is gecontinueerd. Nordica heeft wel gebruik heeft gemaakt van het Routefonds. De vluchten van en naar Kopenhagen zullen met kleinere vliegtuigen worden ingevuld door AIS Airlines uit Lelystad, die geen aanspraak zal maken op het routefonds. Topman Dick Benschop van Schiphol heeft kenbaar gemaakt dat samenwerking tussen GAE en Schiphol tot de mogelijkheid behoren en dat daarmee zelfs behoud van positie in Europa in stelling wordt gebracht. Ook is deze week bekend geworden dat twee commissarissen van GAE, die als vertegenwoordigers van het bedrijfsleven in de Raad van Commissarissen van GAE zitting hadden zijn opgestapt. Daardoor bestaat de RvC nog uit twee leden hetgeen in strijd is met haar eigen Reglement. Volgens dat Reglement kunnen er nu geen rechtsgeldige besluiten meer worden genomen door de RvC van GAE.
Dat brengt de PvdA-fractie bij de volgende vragen:
- Welk verband is er tussen de zo juist geschetste ontwikkelingen?
- Wat betekent het opstappen van de twee RvC leden voor het draagvlak van het bedrijfsleven voor GAE?
- Wordt er gebruik gemaakt van de handreiking van Schiphol tot samenwerking en zo nee waarom niet?
- Hoeveel is er door gemeente Assen al bijgedragen aan GAE uit de bestemmingsreserve en kunnen, gelet op de ontwikkelingen, vervolgbijdragen ook beter worden stopgezet/ bevroren?
- Probeert het bestuur van GAE niet een te grote broek op te houden gelet op de ontwikkelingen met Nordica (wel routefonds) en AIS Airlines (geen routefonds)?
- Vindt uw college, evenals de PvdA in Assen, dat er bij GAE door wordt gemodderd met financiële steun van de overheden die aandeelhouder zijn en acht uw college het evenals de PvdA ook verstandig de aandelen nu officieel aan te bieden aan de andere aandeelhouders en zo nee waarom niet?