Werk en inkomen

Werk en inkomen

Werk is de basis van een goed leven. Daarom wachten we niet tot mensen in de bijstand belanden, maar helpen mensen die hun baan kwijt zijn geraakt zo snel mogelijk weer aan het werk. Dat doen we eerlijk en fatsoenlijk. Oude ideeën als de instroom- en uitstroombanen herstellen we in ere en we investeren in (bij)scholing. Door goede infrastructurele voorzieningen (wegen, spoorlijnen, digitale aansluitingen) bevordert de gemeente haar bereikbaarheid. Voor ondernemingen is dit een levensvoorwaarde voor vestiging.

Het centrum van Assen wordt het kloppende hart van de stad: aantrekkelijk om te winkelen, gezellig om uit te gaan en zonder verloedering van verwaarloosde panden. Door de organisatie van grote manifestaties als de jaarlijkse TT, en een tentoonstelling als die over Frida Kahlo, straalt de stad trots uit.

Onze keuzes:

• Jaarlijks maakt de gemeente de balans op over haar plaats als interessante woonstad en geeft daarbij aan op welke maatregelen zij zich in het nieuwe jaar in het bijzonder zal richten.
  • Het centrum van Assen blijft ingedeeld in een gebied (kring, ring, zone) voor winkelvoorzieningen en daaromheen en gebied met een gemengde functie (winkel, woning, anderszins). De indeling en de uitvoering daarvan vindt zoveel mogelijk in overleg met eigenaars, gebruikers en bewoners plaats. Leegstand gaan we actief tegen.
  • Nieuwe bedrijven zijn wezenlijk voor de stad. Assen maakt hiervoor een plan. Daarbij kijkt zij nadrukkelijk ook naar de ruimte die vrij komt in het stadscentrum.
  • We willen het experiment met basisbanen, als tijdelijke opstap, uitbreiden.