Door op 20 juni 2014

Beheersverordening moet lukraak bouwen in Assen voorkomen

Voor ons ligt het voorstel van het college om de beheersverordening “Binnenstad” vóór 4 juli aanstaande vast te stellen, Dit omdat de geldigheid van bepaalde bestemmingsplannen na 3 juli komt te vervallen, met alle nadelen van dien. Assen is op de goede weg met haar planologische inrichting van de stad. De economische crisis heeft helaas een spaak in het wiel gestoken van de voortgang van de stadsontwikkeling. Hierdoor was het college recentelijk genoodzaakt om een gewijzigde structuurvisie voor te leggen aan de raad. Deze is in het voorjaar aangenomen.

De fractie van de PvdA Assen vindt het van belang om toekomstige bestemmingsplannen mede te laten baseren op de gewijzigde structuurvisie. Het lukraak bouwen kunnen we niet toestaan, omdat dit alleen maar kan leiden tot bijzondere kunstwerken en een samenraapsel van bouwconstructies in Assen. Zonder voorgestelde beheersverordening bestaat dus het risico, dat er voor de Oranjebuurt en het Acmesa-terrein ná 3 juli 2014 géén bestemmingsplan meer is. Het zojuist genoemde potentiële risico van kunstwerken en samenraapsels zou dan toekomstbeeld kunnen worden. Dit doemscenario wil de PvdA fractie voorkomen.

Zoals het onderhavige voorstel van het college aangeeft, is de gewijzigde structuurvisie een belangrijke basis voor een herziend bestemmingsplan voor de binnenstad en het Havenkwartier. Het effect van de beheersverordening is louter praktisch van aard. En dat spreekt de PvdA fractie wel aan. Overleg en inspraak is minder relevant voor dit voorstel omdat er in de praktijk namelijk niets verandert aan de planologisch-jurdische regels. De verordening voorkomt wel dat de gemeente Assen haar grip verliest op ingediende bouwplannen.

Wat voor de PvdA fractie ook telt is, dat:

• Burger/ondernemers inspraak krijgen
  • De Raad sterker betrokken wordt bij bestemmingsplannen
  • Leges geheven kunnen worden in het Havenkwartier
  • Juridische inspraakprocedures intact blijven

En daarbij staan we eigenlijk een beetje met de rug tegen de muur omdat we met een formele procedure sowieso 4 juli aanstaande niet meer halen! Zorgvuldigheid van het proces is van belang. Het is bepalend voor de kwaliteit van bestemmingsplannen die zal toenemen door de inspraakprocedures met Asser burgers en ondernemers. Door schade en schande wijs geworden heeft het college het afgelopen jaar een forse stap voorwaarts gemaakt met burgerparticipatie. En daar is de PvdA fractie natuurlijk erg tevreden over. De PvdA fractie zal er op toe blijven zien dat de Asser burgers en ondernemers ook daadwerkelijk betrokken worden bij ontwikkelingen die hen raken.

Geacht college, er is weliswaar geen bloed uit voortgevloeid, maar de PvdA fractie moet achteraf toch wel constateren dat de gemeente haar procedures rondom bestemmingsplannen en haar geldigheid beter voor elkaar had moeten hebben. De PvdA fractie is daarom blij dat de risico’s met deze verordening zijn afgedekt.

De PvdA fractie stemt in met de beheersverordening Assen voor Binnenstad en Havenkwartier, maar vraagt zich tot slot nog wel af op welk termijn het nieuwe bestemmingsplan voor de binnenstad is opgesteld. ”In de komende periode” vinden we namelijk een beetje te abstract gesteld.

Graag ziet de PvdA fractie hierop de reactie van het college.

Henri Ploeg