Door op 4 april 2016

Bijdrage maaibeleid evaluatie extensief maaien 2015

MaaibeleidDe PvdA fractie is erg blij met de evaluatie van het extensief maaibeleid van het afgelopen jaar. Hiermee steekt het college in het algemeen en de wethouder in het bijzonder de ‘hand in eigen boezem’. Hiervoor kunnen we als PvdA fractie alleen maar waardering hebben.

Medio vorig jaar reageerde de wethouder toch wel een beetje als door een wesp gestoken op het commentaar van de Asser burger op de uitvoering van het maaibeleid. Commentaar dat de PvdA fractie wel kon begrijpen en er om die reden dan ook medio 2015 schriftelijke vragen over heeft gesteld. Uit de reactie van het college hierop werd duidelijk dat zij zich niet konden vinden in de geschetste beleving van de burgers; de ontkenningsfase.

De hand van het college werd pas in de boezem gestoken, toen in het najaar het troosteloze aanblik van Assen te gortig werd door diepe spoorvorming en kaal geschrapen veldjes als gevolg van zware tractoren. De uitvoeringsmethode van de aannemer liet duidelijk te wensen over.
De uitvoering van het maaibeleid heeft helaas niet geleid tot een besparing van € 280k en is gestrand op € 245k. Evenals de CU wil ook de PvdA fractie graag weten wat hier de consequenties van zijn voor de begroting en het resultaat.

In de notitie wordt gesteld, dat de bezuinigingsdoelstelling leidend is. Natuurlijk is een bezuinigingsafspraak bindend, maar hierbij moeten we de kwaliteit van de leefomgeving natuurlijk niet uit het oog verliezen. Ten aanzien van het toetsen van de kwaliteit van uitvoering door de aannemer vraagt de PvdA fractie zich af of de wethouder wel beschikt over een meetinstrument om de resultaatverplichting van de aannemer
nauwgezet op haar merites te beoordelen.

Kan de wethouder aangeven op welke wijze hij de aannemer toetst en gewezen heeft op de tekortkomingen? Gaat de aannemer de schade nog herstellen? Zijn de resultaten van de aannemer überhaupt wel toetsbaar en volgt de wethouder de realisatie van de werkzaamheden ook door middel van zogenaamd contractmanagement?

Tot slot is nu wel zichtbaar dat de wethouder ontvankelijk is gebleken voor de verontruste geluiden van burgers. Een integraal tevreden beeldkwaliteit voor Assen zal waarschijnlijk nimmer gehaald worden, maar met enige aanpassing en flexibiliteit zoals aangegeven in de notitie, twijfelt de PvdA fractie er niet aan en rekent erop, dat speelveldjes en gazons rondom scholen er straks keurig bij zullen liggen; de bermen een gevarieerde begroeiing zullen hebben, bijtjes genieten van de Witte Klaver en gestelde bezuinigingen alsnog gehaald worden.

Henri Ploeg