Door op 11 december 2016

Gaswinning Assen-Noord

De PvdA is geen voorstander van gaswinning onder Assen, Drenthe of Groningen of waar dan ook. En als wij door nee te zeggen kunnen voorkomen dat er geboord gaat worden, dan doen wij dat! Echter, de praktijk leert dat er slecht geluisterd wordt, kijk maar naar Groningen waar de gevolgen van gaswinning inmiddels duidelijk zijn en toch kan de gaskraan niet dicht,  en dus moeten we er rekening mee houden dat er toch geboord gaat worden.

In dat geval vinden wij het belangrijk om een aantal punten mee te geven in het advies, punten die wij belangrijk vinden voor onze inwoners. Dat zijn, naast de thema’s zoals die in het voorstel staan: communicatie, omgekeerde bewijslast, risico’s en mogelijke gevolgen voor de ondergrond.

Communicatie en informatievoorziening van de NAM naar de inwoners moet veel beter. Hoe belangrijk dit is, blijkt uit de brief die we vanmiddag ontvingen van de wijkvereniging Marsdijk. Wat de PvdA betreft heeft de gemeente hier ook een belangrijke rol als het aanspreekpunt voor inwoners.

Omgekeerde bewijslast, zoals in Groningen van toepassing is moet ook voor Drenthe gelden. Kort gezegd komt het er op neer dat de NAM moet aantonen dat schade aan woningen door iets anders is veroorzaakt dan de gasboringen. Maar bij een fatsoenlijke schade afhandeling hoort ook dat de schade direct vergoed of verholpen wordt.

Risico’s ondergrond: Drenthe heeft naast een aantal gasvelden ook zoutkoepels in de ondergrond.  Die liggen dicht bij elkaar. Lege gasvelden en zoutkoepels worden  gebruikt voor opslag van o.a. CO2, afvalwater, en wie weet kernafval. Als het gaat om risico’s dan moeten niet alleen de risico’s voor de bovengrond, kans op schade aan gebouwen en infrastructurele werken, in kaart worden gebracht maar ook risico’s ondergronds.  Want wat zijn de gevolgen voor de stabiliteit van een zoutkoepel of een gasveld bij aardbevingen. Zijn en blijven ze stabiel genoeg als ze gebruikt gaan worden voor opslag?

In een brief van de technische commissie bodembeweging staat dat er ontwikkelingen zijn in de acceptatie van bodemdaling en bodemtrilling. De PvdA gaat er van uit dat die in de richting gaan naar geen acceptatie maar ziet dit graag bevestigd. Vervolgens wordt er een opmerking gemaakt dat uit nog uit te voeren onderzoeken kan blijken dat ook voor sommige kleinere velden de grens van 3.9 op de schaal van Richter kan worden overschreden. Dat stelt niet gerust.

PvdA constateert dat er nog veel onzekerheden en onduidelijkheden zijn en dat neemt de onrust niet weg. In tegendeel. En nogmaals, als een collectief duidelijk nee de gaswinning kan stoppen dan doen we mee. Tegelijkertijd moeten we blijven inzetten op een versneld overstappen op duurzame energie zodat gaswinning niet meer nodig is en CO2 niet meer opgeslagen hoeft te worden.