Door op 21 juni 2014

Het Drents Archief weer een cultureel diamantje in Assen

Het college verzoekt de raad in te stemmen met de ontwerpbegroting 2015 van het Drents Archief. Cultureel Assen timmert aardig aan de weg! We mogen met ons allen trots zijn op De Nieuwe Kolk en op het Drents Museum. En we mogen ook buitengewoon trots zijn op het Drents Archief, die haar poorten heropend heeft in oktober 2012 na een drastische metamorfose.

Het Drents Archief is een prachtige locatie, oude architectuur met een modern hedendaagse inrichting. Eenmaal binnen, waant men zich in een andere wereld…….de oude wereld van gisteren. Conform de missie van het Drents Archief probeert men het erfgoed dichter bij de mensen brengen. Ze met andere ogen naar hun omgeving te laten kijken en ze bewust te maken van de eigen sporen in het verleden. Het Drents Archief wil tussen het Drentse volk staan. Dat doet zij op zeer innovatieve en ondernemende wijze. Moderne terminologie wordt daarbij niet geschuwd: snackers, ondiepe gravers en diepgravers ……. ofwel een beetje snuiven aan de lokale geschiedenis of een beetje meer opsnuiven …….. voor iedereen bestaat er een gepaste informatiebron.

Tevens wordt er geëxperimenteerd met crowdfunding (geld) en crowdsourcing (menskracht) om dalende subsidies op te vangen en wordt er door het management stevig ingezet op de netwerkorganisatie. Deze geregisseerde bedrijfsvoering blijkt een groots succes: stijgende bezoekersaantallen, prachtige website (1,3 miljoen keer bezocht), interactieve apps, groepsprogramma’s, vergaderen met een historisch verhaal, opa & oma dagen, unieke thema’s als ‘Assen – back to the sixties’. En niet onbelangrijk: Het Drents Archief is financieel stabiel en er is sprake van een gestaag stijgende werkgelegenheid (1,2 fte in 2013).

Maar de PvdA fractie moet ook constateren, dat het Drents Archief niet veel spek meer om het lijf heeft. Taakstellende bezuinigingen zijn niet mogelijk en financiële tegenvallers, vanwege dalende bezoekersinkomsten of juist onvoorziene kosten, kunnen nauwelijks/niet opgevangen worden. Toch maakt de PvdA fractie zich hierover nog geen zorgen. Het Drents Archief heeft laten zien over een creatieve en degelijke maar toch ook ondernemende bedrijfsvoering te beschikken. En daarin hebben we als PvdA fractie het volste vertrouwen.

De PvdA fractie vindt het van belang dat kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is. In het verlengde van dit gedachtengoed laat het Drents Archief de afgelopen jaren zien dat cultuur leuk is en leerzaam voor jong en oud. Komend jaar worden 16.000 bezoekers verwacht; laten we hopen dat deze stijgende lijn zich voortzet. Wederom een cultureel diamantje in Assen ………… en dat allemaal onder het bezielende oog van ons Bartje, die de boel bij het Drents Archief goed in de gaten houdt.

De PvdA fractie gaat akkoord met de voorgestelde gemeentelijke bijdrage voor het Drents Archief.

Henri Ploeg