Door op 10 april 2013

PvdA tegen kwijtschelding uitkeringsfraudeurs

De fractie van de PvdA in Assen heeft kennis genomen van de actie van Werkplein Baanzicht om fraudeurs die zich voor 1 januari 2013 melden, de helft van het door hen gefraudeerde bedrag kwijt te schelden. Per 1 januari gaan voor fraudeurs strengere regels gelden. Zij zullen dan niet alleen het gefraudeerde bedrag volledig moeten terugbetalen maar krijgen ook een boete die gelijk is aan het gefraudeerde bedrag.

De fractie van de PvdA is heel duidelijk over de actie van Werkplein Baanzicht. Dit kan niet! De PvdA fractie is van mening dat Werkplein Baanzicht met deze actie op het verkeerde spoor zit.

In de eerste plaats geef je een verkeerd signaal naar die mensen die van een uitkering moeten leven of in de schuldhulpverlening zitten en al het mogelijke in het werk stellen om van een heel klein budget rond te komen en zich netjes aan de regels houden.

Ten tweede moeten mensen die misbruik hebben gemaakt van onze sociale voorzieningen en hiermee een strafbaar feit hebben gepleegd, gewoon gestraft worden.