Door op 29 augustus 2014

Schriftelijke vragen PvdA sloop woningen Actium Assen-Oost

De PvdA is verbaasd en maakt zich tegelijkertijd zorgen over de nog steeds uitgestelde sloop van de 60 woningen van Actium in de Pelikaanstraat, Roerdompstraat, Eiberstraat en Reigerstraat in Assen-Oost. Het duurt niet lang meer en dan is er sprake van 2 jaar (!) uitstel van sloop. Steeds vaker hoort de PvdA klachten van bewoners in Assen-Oost over de gevolgen daarvan.

Het aangezicht van de wijk is sterk verminderd door de reeksen sloopwoningen waarvan sommige met hekpartijen er om heen. De panden raken steeds verder in verval door het ontbreken van onderhoud en door aangerichte vernielingen.

Gelet op het aanhoudende uitstel van sloop van de woningen van Actium, wil de fractie van de PvdA graag de volgende vragen stellen aan het college:

• Weet het college concreet wanneer de sloop alsnog gepland staat?
  • Is hierover contact met Actium, en zo ja, met welk doel, hoe vaak en op welk niveau?
  • Ontvangt de gemeente klachten, vragen en/of opmerkingen van bewoners over de gevolgen van de uitgestelde sloop? Zo ja, wilt u hiervan aantallen en een inhoudelijke opsomming geven?
  • Is het college met de PvdA fractie van mening dat onderhand haast moet worden gemaakt met de sloop vanwege de steeds groter wordende nadelige effecten van uitstel?
  • Is het college het met de PvdA eens dat met verder uitstel steeds meer (beschermde) dieren (aantallen, soorten) zich in de sloopwoningen (kunnen) gaan vestigen en daarmee de huidige redenen om niet te slopen alleen maar toenemen?
  • Heeft het college weet van andere redenen (bij Actium) voor uitstel van sloop dan de genoemde broedplaatsen van beschermde diersoorten in de sloopwoningen?

De fractie van de PvdA ziet de reactie van het college met belangstelling tegemoet.

Harriet van Es