Door op 4 april 2014

Schriftelijke vragen voortgang organisatie TT-festival

In de media is de afgelopen dagen melding gemaakt over de voortgang van de organisatie van het TT-festival. Onlangs schijnt hierover een persbijeenkomst te hebben plaatsgevonden. Tijdens die bijeenkomst zijn uitlatingen gedaan die met inachtneming van eerder gedane uitspraken door de verantwoordelijk wethouder, vragen oproepen. Na het decennialang uitstekend door een Asser werkgroep georganiseerde feest, werd de organisatie overgedragen aan professionals.

Loc7000 uit Lochem zou het varkentje wel even wassen maar constateerde dat de financiële middelen moesten worden verdubbeld om de gewenste organisatie neer te zetten. Diner Mobile gooide zich voor de leeuwen maar gaf ten gevolge daarvan de financiële pijp aan Maarten.

Plots kwamen Mix Events uit Emmeloord en GK Productions uit Leeuwarden tevoorschijn. Met die ondernemingen zou een meerjarenplan worden bedacht. De start was veelbelovend maar het tegenvallende weer gooide roet in het eten. Even plotseling bleken deze organisatoren aan de kant te zijn gezet.  Ten gevolg daarvan is een claim van een kwart miljoen euro ingediend. Vervolgens verneemt de PvdAfractie in de krant dat het TT-feest zal worden georganiseerd door “Rotterdam Racing” van Robert Heilbron.

Over de financiering bestaat nog altijd onduidelijkheid. Het bleek, dat Horeca Nederland onderhandelingen voerde over de financiering, die weinig draagvlak had bij de betrokken ondernemers. Slechts een klein deel bleek bij de organisatie te zijn aangesloten. Door de wethouder, de heer Matthijsse, werd beloofd dat:

• Normal

false

NL
    X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
    table.MsoNormalTable
    {mso-style-name:Standaardtabel;
    mso-tstyle-rowband-size:0;
    mso-tstyle-colband-size:0;
    mso-style-noshow:yes;
    mso-style-priority:99;
    mso-style-parent:””;
    mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
    mso-para-margin:0cm;
    mso-para-margin-bottom:.0001pt;
    mso-pagination:widow-orphan;
    font-size:10.0pt;
    font-family:”Calibri”,”sans-serif”;}
    er goed overleg met alle ondernemers zou volgen.

• er een festivalregisseur zou worden aangesteld (voorlopig) in dienst van de gemeente.
  • er maatwerk werd gegarandeerd waar het gaat om precariorechten.

Nu zegt Robert Heilbron drie miljoen euro per jaar nodig te hebben om de plannen te verwezenlijken. Diner Mobile deed het voor anderhalve ton en kwam evenveel tekort dus drie ton was de prijs. Nu gaat het naar verluidt tien keer zoveel kosten. De kans is niet uitgesloten dat een deel van de Horeca gewoon dicht gaat. Voor de Assenaar en de motorsportliefhebbers gaat het om “de TT-nacht” een feest voor de motorsport met behulp van muziek en niet andersom.

Nu blijkt dat de festivalregisseur in dienst is van de gemeente heeft verkondigd dat het plaatsen van hekken rondom (een deel van) het centrum optioneel is. Tijdens een raadsvergadering is duidelijk gebleken dat hekken rondom het stadscentrum verre van wenselijk is.

De PvdA fractie heeft naar aanleiding van bovenstaande de volgende vragen aan het College:

1. Wat is voor het College aanleiding om de mening van de raad naast zich neer te leggen?

De Asser werkgroep propageerde in de jaren ’70 spreiding van activiteiten in het kader van veiligheid. Dat bleek een gouden greep. De ervaring van spreiding wordt nu volgens het Dagblad van het Noorden overboord gegooid, want er komen slechts vier podia. Door het organiseren van vier podia zal de Horeca naar verluidt zelf podia inrichten.

2. Betekent dit, dat sprake is van twee organisaties en zo ja, hoe vindt de onderlinge afstemming plaats? Zo nee, hoe zit het dan wel?

3. Wie bepaalt wie de organisatie op zich neemt?

Is dat de Stichting TT-Motorweek, de Stichting TT-Speedweek of de Gemeente Assen? In dit kader is het de vraag of de ingediende claim bij de Gemeente Assen of bij de organiserende stichting thuis hoort. Graag ontvangen wij opheldering over de claim.

4. Is inmiddels sprake van een vaststaande overeenkomst of zijn nog geldende ontbindende voorwaarden in het contract met “Rotterdam Racing” / Robert Heilbron opgenomen?

Met het contracteren van “Rotterdam Racing” is een looptijd van vijf jaar gemoeid. Verondersteld wordt, dat met de organisatie drie miljoen per jaar is gemoeid.

5. Wat is de achterliggende gedachte bij dat bedrag en hoe wordt het gefinancierd?

6. Welke rol is weggelegd voor de gemeente en waar vindt de besluitneming plaats?

7. Wat is nu reëel de stand van zaken?

Over elf weken barst het feest los. Daarom dringt de PvdA-fractie er op aan deze schriftelijke vragen van een antwoord te voorzien nog vóór de komende raadsvergadering, teneinde desgewenst tijdens de vergadering van 10 april aanstaande hierover te kunnen spreken. Mochten zaken anders zijn dan hierboven omschreven, pleit de PvdA-fractie er voor om anders dan via de media te communiceren. Met slagvaardig handelen is Assen en iedereen gebaat.

De tijd dringt!

Luc Rengers