Door op 5 juni 2015

Veel vragen over Kwartaalrapportage Florijnas 1e kwartaal 2015

De gemeente Assen profileert zich als bruggenbouwer: fietsbruggen, klapbruggen en sluizen moeten het mogelijk maken dat Assen straks integraal met elkaar verbonden is. Een goed vooruitzicht en een hoogstandje van architectuur in de Blauwe As, dat naar verwachting in 2017 opgeleverd zal worden.

Florijnas

Met de voorbereidingen van de Autotunnel lijkt het goed te gaan, maar een tijdige realisatie van de Mandemaattunnel is een zorgenkindje vanwege de patstelling met de eigenaar van een te slopen pand. Als minnelijk oplossing niet lukt, zal een onteigeningsprocedure starten. Kan de wethouder de PvdA fractie gerust stellen dat hierdoor de planning en kosten niet uit de hand zullen lopen?

De vorige keer heeft PvdA fractie ook een vraag gesteld over de facelift van het Stadsbedrijvenpark en aantrekkelijkere voorwaarden voor bedrijven om hun gevels en voorerven op te waarderen. Nu ook weer de vraag aan de wethouder hoe denkt het college hierin vordering en stimulans te krijgen?

Ten aanzien van ‘minder hinder’ en ‘Assen slim bereikbaar’ vraagt de fractie van de PvdA fractie zich af of er ook maatregelen worden getroffen voor de toerist om Assen slim bereikbaar te houden. Hierbij denken wij vooral dat het verstandig zou zijn om het VMSA (verkeersmanagement-systeem) ook om de stad heen te laten functioneren; zeker met het oog op de naderende TT en de Fiets4daagse. Kan de wethouder hier iets over zeggen?

De volgende vraag aan de wethouder heeft betrekking op de SROI. In de vorige rapportage was de SROI toegenomen van 10 fte naar 13 fte, maar nu is het helaas niet inzichtelijk of er sprake is van een toename en of toekomstige projecten zoals de Autotunnel nog werk gaan opleveren? De vraag is dus: hoeveel fte de FA tot nu toe aan SROI heeft opgeleverd?

Tot slot constateert de PvdA fractie, dat er in de rapportage nog steeds een overzicht van de werkelijke kosten ontbreekt die tot nu toe gemaakt zijn. Wel wordt een prognose afgegeven over het totaal. Hierop inzoomend gaat het dus goed en beschikt het project over een royale buffer voor onvoorziene uitgaven. Deels verwerkt in de afzonderlijke projecten (maar daarmee niet echt transparant) en deels in een calamiteitenpotje; 11,5 mln euro groot! De PvdA fractie gaat ervan uit dat de wethouder hiermee een betrouwbare verwachting laat zien.

Tot zover……

Henri Ploeg