Door op 22 februari 2015

Kwartaalrapportage Florijnas 4e kwartaal 2014

Nog 20 kwartalen te gaan en dan zit de megaklus er op. Dan is de pot met geld ook voor het grootste deel op. Aan de goede dingen voor Assen gaan we vanuit. Dat 200 miljoen euro uitgeven voor infrastructuur zinvol is, begrijpt helaas nog niet iedereen. Onbegrip, ondanks de frequente communicatie van de gemeente Assen naar de burger toe. Om zoveel mogelijk transparant te zijn, heeft de gemeente Assen zelfs een showroom tot haar beschikking op het industrieterrein om burgers te ontvangen en te informeren. Toch is het voor sommige Assenaren nog steeds niet helder, waarom dit nu zo nodig is en dat voor zoveel geld.

Zoals te doen gebruikelijk gaan de kosten voor de baten aan en wachten wij uiteraard met spanning de maatschappelijke effecten van deze investering af. Is Assen straks beter bereikbaar voor eigen burgers, bedrijven en bezoekers? Zal er een economische spin-off door ontstaan? Komt er straks ook meer werkgelegenheid? Wordt Assen de aantrekkelijke stad om te bezoeken en het episch centrum voor economische activiteit? Zoals de vlag er nu bijstaat gaan we hier vanuit.

In de vorige rapportage was het resultaat van de SROI 10 fte. Een redelijk resultaat, die toegenomen is in het laatste kwartaal naar 13 fte. Als dit ieder kwartaal op deze wijze groeit zijn we als PvdA fractie erg tevreden. En klaarblijkelijk is de Florijnas een project die vooral aanslaat bij kandidaten met meer afstand tot de arbeidsmarkt; kunnen we hier gelukkig succesvol mee scoren met de participatiewet. Graag zouden we van de wethouder willen vernemen of er ook aannemers zijn die niet voldoen aan de voorwaarden van SROI?

Het stationsgebied is een stevige en complexe klus, maar het is duidelijk zichtbaar, dat de gemeente Assen zich een slag in de rondte werkt en veelvuldig overleg voert met diverse partijen waaronder ProRail. Overleg gaat ook over de zogenaamde ‘Tunnelalliantie’ waar de Mandemaattunnel onderdeel vanuit maakt. Vanuit het perspectief van ProRail gezien een verstandige besluit, maar voor de gemeente Assen ligt hier naar de mening van de PvdA fractie toch een risico voor vertraging. Graag zouden we van de wethouder hierop een toelichting ontvangen, evenals de voortgang van het opkopen van gebouwen van de duitse investeerder aan de Mandamaat. Gaat dit problemen opleveren voor de planning wethouder?

Dan komen we bij het Havenkwartier, de zogenaamde ondernemersfabriek. Geweldig initiatief en een formule, die wat ons betreft verder uitgebouwd kan worden. Niet alleen voor startende ondernemers, maar ook graag proberen aansluiting te krijgen op het onderwijs en dan vooral onderwijs op innovatief en technisch vlak, bijvoorbeeld TechniekPact. Een fabriek waar iedere dag nieuwe ideeën ontwikkeld worden. Het aanpalende Stadsbedrijvenpark moet een facelift krijgen, maar ondernemers hebben zichtbaar moeite met de investeringen. Begrijpelijk in deze onzekere tijden, maar zijn er bij de huidige rentestand geen andere mogelijkheden voor de gemeente om bepaalde zaken voor te financieren, zodat dit aantrekkelijk is voor de ondernemers? Graag horen we van de wethouder wat ze hiervan vindt.

Normaal pluist de PvdA fractie de begroting en de bestedingen helemaal door om te zien of er ergens ook een miljoentje of zo verdwenen is. Echter, het laatste kwartaal is voor de Florijnas stabiel verlopen. Geen grote veranderingen in planning en risico’s. Wellicht zitten er in de veiligheidsbuffer van 13 mln euro nog wat financiële middelen om eventuele knelpunten in het bestemmingsplan Stadsboulevard Zuid op te lossen.

Henri Ploeg