Door op 9 oktober 2013

Assen, een Smart City & Living Lab

Een prachtig concept met een hoog ambitie niveau. De PvdA fractie ziet de meerwaarde van een sensor cluster voor Assen zeker: kansen voor het stimuleren van werkgelegenheid, ontwikkelen van economische bedrijvigheid en versterken van het onderwijs. Het opzetten van het sensor cluster heeft geleid tot extra arbeidsplaatsen. Het MKB profiteert hiervan, goed voor de economische bedrijvigheid. Juichen wij toe.

Wat het onderwijs betreft hebben we met INCAS3 een wetenschappelijk instituut in Assen dat samen met het bedrijfsleven nieuwe technologieën kan ontwikkelen voor toepassingen op sensorgebied.

En met de HIT hebben we volgens de Keuzegids HBO Voltijd 2011 de beste Opleiding Elektrotechniek ‘Advanced Sensor Applications’. En de eerste studenten studeren af.

Volgens de PvdA fractie kan de ambitie breder. Er is veel vraag naar technisch geschoolde mensen. Niet alleen op HBO en WO niveau maar ook op LBO niveau. Technisch geschoolde mensen die met hun handen kunnen werken. Daar ziet de PvdA fractie kansen: niet alleen het versterken van het HBO en WO maar ook het ontwikkelen van lager technisch onderwijs.
Daarnaast mist de PvdA fractie in het voorstel TT Institute. Kan het TT Institute meedoen/meeliften op de ontwikkeling van het sensor cluster? Er is namelijk al een mobiliteitsproject gaande.

En hoe is de samenwerking met andere universiteiten, behalve RuG?

Financiën: 2,45 miljoen; 1.5 miljoen tot 2016, 0.9 miljoen zoeken in de volgende bestuursperiode.
Ambitie is helder, maar de doelstellingen en de daarbij horende voorwaarden moeten concreter.
Wat moet er in 2018 gerealiseerd zijn en hoe borgt het college dat deze doelen ook daadwerkelijk gehaald gaan worden?
*In 2018 moet INCAS3 zelfstandig zijn. Voorwaarde voor subsidie is dat INCAS3 tot 2018 in Assen blijft. Als voorwaarde voor de bijdrage zou de PvdA fractie willen stellen dat zowel INCAS3 als de HIT ook na 2018 in Assen blijven. Want wat blijft er over van de ambitie als beide vertrekken na 2018?

* In 2018 moet het financiële aandeel van het bedrijfsleven 70% zijn. Waarop is deze verwachting gebaseerd? Hoe concreet zijn de afspraken met geïnteresseerde partijen?

Daarnaast vindt de PvdA fractie dat de informatievoorziening naar de raad over de voortgang uitgebreider moet dan volgens de planning en control cyclus.

Als laatste, maar zeker niet het minst belangrijke, punt: Wat betekent dit voor Assen, wat merken de Assenaren hiervan? Beter en meer onderwijs? Glasvezel naar elk huishouden? Meer werkgelegenheid? Einde parkeerproblemen?

Tot slot steunt de PvdA fracttie de ambitie om Assen te ontwikkelen naar een Living Lab en Smart City en daarmee het technisch onderwijs te versterken en hoogwaardige werkgelegenheid en bedrijvigheid te creëren.

Harriet van Es