Door op 19 januari 2014

Beantwoording vragen PvdA ontwikkelingen Baggelhuizerplas

Op 12 december 2013 heeft Hilly Vrieling namens de PvdA fractie schriftelijke vragen gesteld aan het college over de ontwikkelingen rond de Baggelhuizerplas. Dit naar aanleiding van een pakket aan maatregelen voor het vergroten van de aantrekkelijkheid van dit gebied waar de raad op 20 december 2007 mee heeft ingestemd.

Na vijf jaar zou er een evaluatie plaatsvinden. In de lange termijnagenda staat volgens de PvdA fractie echter hierover niets opgenomen

In de derde rapportage van de Florijnas schrijft het college dat er gesprekken worden gevoerd met ondernemers rond de Baggelhuizerplas. De vergunning voor het paviljoen verloopt op 25 juli 2014.

De fractie van de PvdA heeft naar aanleiding van het bovenstaande de volgende vragen gesteld aan het college:

1.  Wanneer kan de raad nog een evaluatie verwachten ten aanzien van de ontwikkelingen Baggelhuizerplas?
  2. Wat is de stand van zaken omtrent de gesprekken met ondernemers mede in verband met het aflopen van de vergunning in 2014?

Deze vragen zijn op 8 januari 2014 door het college beantwoord.

Vraag 1

Uit een rapportage van het laatste onderzoek met daarin een evaluatie van de monitoringreeks 2008, 2009 en 2010 blijkt dat de genomen maatregelen effect hebben en de vele bezoekers het gebied waarderen. Op basis van deze resultaten is besloten niet meer te gaan monitoren.

Vraag 2

Er worden gesprekken gevoerd met ondernemers die aan de Baggelhuizerplas een klimpark en een horecavoorziening zouden willen realiseren. De ervaringen met de exploitatie van het paviljoen door Stichting de Hofstede de afgelopen jaren zijn aanleiding om de horecavoorziening bij een commerciële partij onder te willen brengen. Naar verwachting zal in het voorjaar van 2014 een intentieovereenkomst met deze ondernemers gesloten worden. Deze plannen zullen dus niet voor 25 juni 2015 (aflopen vergunning huidig paviljoen) gerealiseerd zijn.

Het college bekijkt nog hoe in de zomer van 2014 het gebruik en toegankelijkheid van het gebied in de tussenliggende periode gewaarborgd blijft.

De webmaster