Door op 10 april 2013

Beantwoording schriftelijke vragen project werkloze jongeren bij de politie

Het College heeft op 19 december antwoord gegeven op de brief die Hilly Vrieling namens de fractie op 5 december aan het College heeft gestuurd over het project werkloze jongeren aan de slag bij de politie. Dit naar aanleiding van het voortgangsgesprek tussen de ISD en de politie.

Het College heeft aangegeven dat er in het voorjaar van 2013 een evaluatie komt van het project en komt in haar antwoord met meer informatie over het project.

Het project is in het eerste jaar overwegend positief ontvangen. Een achttal jongeren werkt met veel plezier bij de politie. De politie geeft aan dat de jongeren de politie ontlasten bij de administratieve taken.Ook zijn de jongeren inzetbaar bij werk dat anders mogelijk zou blijven liggen. De politie kan hierdoor meer echt met politiewerk aan de slag dus meer blauw op straat.

De politie heeft op dit moment geen mogelijkheden de ingezette jongeren een vaste aanstelling te geven. Werkplein biedt ondersteuning bij een doorstart naar een reguliere baan.

Het project heeft inmiddels landelijke aandacht. In het district Drenthe wil de politie in september met een nieuw project starten. Hiervoor zoekt Assen de samenwerking met Hoogeveen en Emmen.

In het tweede jaar zal het project verder worden gevolgd op zijn rendement. Dit geldt zowel voor de uitstroom van de deelnemers als ook voor de administratieve ondersteuning aan het blauw op straat.

Voor de complete brief van het College, zie de bijlage.