Door op 4 oktober 2013

Behandeling bestemmingsplan ligplaats pannenkoekschip

Gisteren werd de wijziging van het bestemmingsplan behandeld ten behoeve van de ligplaats van een pannenkoekschip in de zwaaikom van de Kolk. De fractie van de PvdA valt gelijk met de deur in huis: De PvdA fractie heeft twijfels over de wijziging van het bestemmingsplan voor een permanente ligplaats van een schip in de zwaaikom van De Kolk.

De PvdA fractie heeft daar verschillende redenen voor.

• Bij het weer bevaarbaar maken van de vaart en de inrichting van de zwaaikom heeft de PvdA fractie in 2007 bevochten om de historische maatvoering gerealiseerd te krijgen. Er zijn zelfs door de PvdA nog historische stukken opgediept en metingen verricht.
  • In de zwaaikom moest het ook mogelijk zijn om met de grote vaart te kunnen keren. Met het plaatsen van het pannenkoekschip is de vrije ruimte van 27,16 meter ineens teruggebracht naar 20 meter reële ruimte over een lengte van bijna de gehele zwaaikom. De PvdA fractie vond destijds dat vaste ligplaatsen deze vrije ruimte niet mochten innemen.
  • In de ogen van de PvdA fractie moest de zwaaikom een centrale plaats krijgen in de uitvoering van evenementen en activiteiten. Een vrije zwaaikom is daarbij in de ogen van de PvdA fractie van groot belang. Evenementen hebben zich met deze zwaaikom al bewezen. Met het verlenen van een vergunning voor een vaste ligplaats voor 25 jaar is die vrijheid in de zwaaikom voor evenementen zo goed als verdwenen.
  • De ondernemers opteren uitdrukkelijk voor een terrasfunctie van 140 personen. Dit is in bijgaand bestemmingsplan niet meegenomen. Waarom niet, welke druk legt dit op de openbare ruimte buiten het schip? In eerste instantie ziet de PvdA fractie geen mogelijkheden voor een terras naast het schip. Wat betekent dit voor het bedrijfsperspectief wanneer er geen terras wordt gerealiseerd?

Het aanvankelijke plan om het schip een ligplaats te geven in de Vaart zag de PvdA fractie als een mogelijkheid. Ook hierbij dienen overigens aanwonenden betrokken te zijn. Wellicht is deze mogelijkheid nog een optie.

Een andere optie is die van het verstrekken van een vergunning in de zwaaikom van het Havenkwartier. Over niet al te lange termijn is in de ogen van de PvdA fractie daar een nieuwe economische ontwikkeling noodzakelijk. Dan kan een pannenkoekschip een uniek ontwikkelpunt zijn. En die kan een impuls zijn voor diverse nieuwe economische initiatieven in het Havenkwartier. Is hieraan door het college gedacht?

En als laatste maar niet de minste: De vraag is of deze wijziging van het bestemmingsplan wel juridisch haalbaar is? Er wordt in feite één onderneming bevoordeeld en andere ondernemingen worden uitgesloten. Dat kan en mag niet het effect zijn van een bestemmingsplan. In dit geval een wijziging van het vigerende bestemmingsplan.

Het college merkt dat de PvdA fractie het niet heeft over de sociale doelstellingen van het initiatief zelf. De PvdA fractie waardeert dit initiatief zeer. Bevordering van werkgelegenheid, ruimte voor nieuw elan en de sociale motieven van de ondernemers. Het is de PvdA fractie een lief ding waard.

De initiatiefnemers zijn zeer doordrongen van de moeilijkheidsgraad van de begeleiding van medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt. Zij hebben de ambitie om het hierin ruim beter te doen dan het gemiddelde dat daar normaal voor staat. Met vele partners in Assen zijn werkafspraken gemaakt, opleidings- en begeleidings-faciliteiten. Zowel binnen de horeca-opleidingen als daarbuiten zijn deze ontwikkeld en geregeld. Het is in de ogen van de PvdA fractie een stevige aanvuling op de sociale doelstellingen die de PvdA-fractie heeft voor de kwetsbare inwoners van onze stad.

Echter om  een ligplaats in de Zwaaikom van de Kolk te realiseren is, mede gezien de eerdere inzet van de PvdA fractie, voor een deel van  de fractie van de PvdA op dit moment een brug te ver. Voor een bestemmingsplanwijziging dient het college de PvdA fractie van de noodzak te overtuigen. Die noodzaak kan de PvdA fractie nog niet voldoende aflezen uit het voorstel van het college. Een jarenlange wens is voor de PvdA fractie op dit moment nog niet voldoende.

Het college zal de PvdA fractie echt goed moeten uitleggen waarom dit nu de keuze is die het college voorstaat.

Fractie PvdA Assen