Door op 22 mei 2017

Bijdrage Armoede en Schuldhulpverlening

De fractie van de PvdA heeft in het opiniërende debat haar mening kenbaar gemaakt door aan te geven dat wij waardering hebben voor het beleidsplan en hebben tegelijkertijd een aantal opmerkingen en zorgpunten benoemd. Wij willen er van uit gaan dat deze opmerkingen door uw college zijn opgepikt en beluisterd en zullen worden meegenomen en meegewogen t.b.v. het vervolg.

Dit beleidsplan heeft een paraplufunctie en geeft de kaders op hoofdlijnen weer, en waar het dus, als altijd,  op neer komt is de feitelijke uitvoering, hoe gaan we het doen in de praktijk.  De uitvoering waarover de gemeente de regie voert én de resultaten bewaakt.

Hierbij geldt het credo, door ons allen omarmt,  geen mens tussen wal en schip!
Dit betekent bijvoorbeeld dat elke huisuitzetting een teken is hierin te hebben gefaald!
Dit betekent bijvoorbeeld dat weten dat er in Assen kinderen in armoede leven onacceptabel is.

Armoede, nieuwe armoede en schulden zijn momenteel erg in het nieuws. Erg omdat de cijfers van mensen die leven in armoede en /of problematische schulden hebben indrukwekkend en zorgwekkend zijn. Daarnaast help het niet als menig deskundige aangeeft dat de rimram aan regel en wetgeving niet bijdraagt aan de oplossing van de problemen, maar zelfs averechtse effecten heeft.

De PvdA fractie is zich bewust van de complexe opdracht die wij hierin als gemeente hebben. Wij geloven echter in de kracht en betekenis van wijk en buurtteams, óók in relatie tot de thema’s armoede en schulden.

Wijk/buurtteams; De ogen en oren, met kennis en kunde, door stut en steunwerk  en met voldoende capaciteit tussen en met de inwoners van de wijken en buurten,  …… én daarbij rekening houden dat grotere groepen inwoners nooit het gewenste niveau van zelfredzaamheid  gaan bereiken.  (o.a. groep licht verstandelijk beperkten, laaggeletterden, ouderen, chronisch zieken).

Wijk en buurtteams sterker inrichten als scharnierpunten in het sociale domein, steviger organiseren, beter toerusten, en meer volume geven gaat op termijn veel voordelen opleveren …. is onze overtuiging. O.a. meer ‘voorkomen dan genezen’, en stimuleren van solidariteit.

Dit betekent voor ons als gemeente dat wij hierin moeten durven investeren om op termijn in de monitoring  positieve ontwikkelingen te kunnen waarnemen. U kent ons motto: de kost gaat voor de baat uit!  Wij horen vandaag  graag een eerste (enthousiaste 🙂) reactie van het college op deze stellingname.