Door op 4 november 2013

Bijdrage begroting 2014 1e termijn

Toen de PvdA-fractie begon aan deze raadsperiode stond de gemeente er goed voor. Vlot na de start kwamen steeds donkerder wolken boven drijven. We zijn direct een koers gaan varen om onze gemeente op orde te houden en onze inwoners zoveel mogelijk te beschermen.

In de afgelopen drie en een half jaar hebben we 32 miljoen euro aan structurele bezuinigingen doorgevoerd. We hebben offers gevraagd van onze eigen organisatie. We hebben offers van onze partners gevraagd. En we hebben tegelijkertijd onze kwetsbare inwoners zo veel mogelijk ontzien.

Kwetsbaren ontzien

De kwetsbaren ontzien. Dat kan alleen wanneer we als stad financieel en economische gezond zijn en blijven. Daar  werken we hard aan in Assen en daar moeten we hard aan blijven werken. Wij willen dat de aantoonbaar kwetsbare inwoners in goede omstandigheden verkeren. Dat doen we bijvoorbeeld door het Meedoenbeleid en een actief re-integratiebeleid. Werkzoekenden moeten worden gestimuleerd voor werkprojecten en binnen werkopdrachten van de gemeente. Bovendien hebben we een goed werkend ondernemersloket.

Eigen kracht

In 2014 wordt gewerkt aan de veranderingen in het sociale domein. Dit gaat veel vragen van onze inwoners, veel vragen van de professionals en veel vragen van ons als bestuur. De veranderingen doen een beroep op onze eigen kracht, op onze creativiteit, op durven onzeker te zijn. We moeten beseffen dat niet altijd alles direct op is te lossen, maar dat we daar gestaag aan zullen moeten werken.

We zien dat deze veranderingen ook zorgen voor nieuwe energie. Positieve ervaringen teweeg brengen. De rapportages in de raad, de presentaties tijdens de Doedagen, laten dit overduidelijk zien. De PvdA gelooft niet in het in de watten leggen van mensen, of in het eisen van zelfredzaamheid. De PvdA gelooft in het investeren in de sociale veerkracht van mensen en heeft het vertrouwen dat sociale netwerken het vermogen hebben om tegenslagen op te vangen. En dat doen we in Assen met verve.

Solidaire samenleving

De PvdA bouwt aan een solidaire samenleving. Wij verwachten de inzet van onze inwoners. Onze inwoners staan bijvoorbeeld klaar voor hun buren, verrichten vrijwilligerswerk, doen iets voor het verenigingsleven. Kortom wij Assenaren zetten ons voor een ander in en vinden dit de gewoonste zaak van de wereld. De PvdA staat naast de inwoners om samen met hen problemen op te lossen. We vinden dit een goede aanpak en ontwikkelen die verder binnen het programma Doen en binnen de gebiedsgerichte aanpak.

We benaderen elkaar met open vizier en met respect. Dat is onze handelwijze in deze  raadsperiode geweest en dat blijft ook zo. Onze inwoners en onze samenwerkingspartners weten wat ze aan ons hebben. Natuurlijk hoeven we  het niet altijd met elkaar eens te zijn.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is voor de PvdA van belang. Het is de belangrijke erfenis voor de generaties na ons. We stimuleren duurzaam gedrag door goede voorlichting, revolverende fondsen en positieve ondersteuning van gedrag bij energiebesparende maatregelen. Milieu educatieve activiteiten, de afspraken met corporaties, subsidies op zonnepanelen zijn daar goede voorbeelden van. We betrekken onze inwoners bij de duurzame inrichting van hun leefomgeving.

Communicatie

Communicatie was in het verleden nog wel eens een punt van discussie in de raadzaal. Wij zien dat het bestuur en de organisatie in deze raadsperiode daar enorme slagen in heeft gemaakt. Daarvoor spreken wij onze waardering uit. Juist in deze tijd is het van belang dat we voortdurend met onze inwoners op allerlei gebied in contact en in gesprek zijn. Hiermee geven en schenken we elkaar vertrouwen.

Stevig fundament

De PvdA is een partij die breed denkt. Voor een goed sociaal programma is een sterke economische basis van de stad en een gezond huishoudboekje van belang. We hebben in deze raadsperiode gewerkt aan een goed fundament van de stad, aan projecten die van belang zijn voor de ontwikkeling van Assen en hieraan een stevig sociaal beleid gekoppeld.

Huis voor de toekomst

In 2014 komt het er op aan. Er zullen nog vele stormen woeden die een aanslag zullen plegen op onze Asser samenleving.  Op het economische vlak, op het sociale vlak, op het gebied van welzijn en welbevinden. Overal vinden grote veranderingen plaats. We komen met elkaar daar het beste doorheen wanneer we in staat zijn om samen hier weerstand aan te bieden. Dat klinkt eenvoudig maar het is geen gemakkelijk opgave. We zullen ons best moeten doen om op het fundament, die we met elkaar in de afgelopen periode hebben gelegd, het solidaire huis te bouwen voor de toekomst.

En dat kan volgens de PvdA op de volgende manieren:

• We blijven werken aan het sociale fundament. We gaan verder met  het programma Doen en het Meedoenbeleid. We gaan naar de mensen toe en steunen hen in het zoeken naar eigen oplossingen.
  • We gaan verder met het  ontwikkelen van sociale voorzieningen en maatregelen die inwoners kansen geven op de arbeidsmarkt zoals WERKpunt! en werkgelegenheidsprojecten. Bij werkopdrachten verplichten wij onze partners – waar mogelijk- om werkzoekenden uit Assen of de regio in dienst te nemen. Bij opdrachten zorgen we ervoor dat  Asser ondernemers kansen krijgen.
  • We zorgen ervoor dat inwoners letterlijk in beweging komen en zich gezonder gedragen. Het sportbuurtwerk, sportvoorzieningen, bewegingsonderwijs en speeltoestellen in de buurt dragen hieraan bij.
  • We waarderen de samenwerking binnen het culturele palet in Assen. Het heeft ons al veel gebracht, spraakmakende tentoonstellingen en thema’s. Het zorgt mede voor de economische ontwikkeling van onze stad. Daarom blijven we de samenwerking tussen de culturele organisaties stimuleren.
  • We investeren in duurzaamheid voor zowel inwoners als ondernemers in onze stad. Laagrentende leningen voor duurzaamheidsmaatregelen, het  betrekken van inwoners bij duurzame activiteiten in de leefomgeving ondersteunen wij.
  • We gaan door met het ontwikkelen van de economie van de stad. We werken door aan projecten zoals de Florijnas. Aan de fasegewijze ontwikkeling van onze bouwprogramma’s. Aan de ontwikkeling van sensortechnologie en de kansen van het onderwijs hierbinnen.

Zo werken we aan onze toekomst.

Belangrijk voor de PvdA-fractie is  dat  iedereen het besef moet hebben dat de komende jaren ons geen ruimte bieden voor allerlei avontuurtjes. Daarvoor is ons huishoudboekje te krap. Altijd moeten we bij te nemen besluiten ons de volgende vragen stellen:

• is wat we willen van belang voor het sociale fundament van onze stad?
  • draagt wat we willen bij aan het welbevinden van onze inwoners?
  • kunnen onze inwoners op hun manier blijvend een steentje bij dragen?
  • blijft de gemeentelijke begroting op orde?

Ondernemersbijdrage

Ten aanzien van de begroting en de najaarsnota heeft de PvdA de volgende vragen en opmerkingen. In de najaarsnota staat de bezuiniging van euro 50.000 euro te boek als bijdrage door de ondernemers op de bijdrage aan de TT. 2013 is bijna voorbij. Is deze bijdrage inmiddels binnen? En als dat nu niet het geval is wat is dan de actie van het college?

Cultuur

Wij blijven zorgen houden over het Theater in de Nieuwe Kolk. Een aangepast businessplan gebaseerd op het culturele profiel is in onze ogen nog geen garantie voor goede financiële resultaten. Uiteindelijk gaat het om excellent ondernemerschap, kennis van de behoeften van de bezoeker en de gedrevenheid om te komen tot een positieve exploitatie. Daar zullen we het college op aanspreken.

We vinden dat De Nieuwe Kolk meer ruimte moet bieden aan onder andere amateurtoneel-verenigingen om voorstellingen te kunnen houden. We willen dat het college de mogelijkheid tot betaalbaar podiumgebruik door Asser verenigingen en initiatieven uitdrukkelijk in de subsidievoorwaarden opneemt. Graag verneemt de PvdA of het college dit zal doen.

Woningeigenaren

Het accent bij duurzaamheid ligt vooral op woningeigenaren. Graag zien we dat het college ook ondernemers nog meer stimuleert om duurzame maatregelen te treffen. De zonnepanelen zijn daar een goed voorbeeld van. Ziet het college nog meer mogelijkheden tot het stimuleren van duurzaamheid?

Bereikbaarheid

Goede bereikbaarheid en aantrekkelijke parkeervoorzieningen zijn voor Assen van groot economisch belang. Wij willen dat het college het parkeren breed onder de loep neemt. Daarbij is wat ons betreft onder andere het uitgangspunt: goed parkeerbeleid draagt bij tot de aantrekkelijkheid en de levendigheid in de stad. Aansluitend op eerdere stellingnames van de fractie van de PvdA zeggen wij: verlaag de parkeertarieven en verhoog de toeristenbelasting met 50 eurocent per overnachting!

Tot slot

De voorliggende begroting is in de ogen van de PvdA-fractie een goede basis voor 2014 en ook een goede basis voor de start van de volgende raadsperiode.

Ze werkt aan de sociale fundamenten van onze stad en draagt bij aan het welbevinden van onze inwoners. De PvdA dankt een ieder die heeft gewerkt aan de totstandkoming van deze begroting.

Jaap van Oostrum, fractie-voorzitter