Bijdrage begroting tweede termijn: Sprookjes in duigen.

Door Cindy Vorselman-Derksen op 8 november 2018

De PvdA vertelde afgelopen maandag over fantasie, over sprookjes die uit komen of die niet goed aflopen. Bij de beantwoording in eerste termijn van het college vielen voor de PvdA-fractie de sprookjes in duigen.

We hebben met kromme tenen zitten luisteren naar de reactie van de wethouders op de gestelde vragen, kromme tenen en soms zelfs plaatsvervangende schaamte.

Ik noem een paar voorbeelden:

– Één wethouder die heel veel extra onderzoek toezegt, maar zich zo ontzettend veel extra werk op haar hals haalt. Wat betekent dit voor de al flink belaste medewerkers van de gemeente?

Dit geeft ons het gevoel dat ze niet altijd even stevig achter de plannen van het college staat of deze niet voldoende onderbouwd kan verdedigen bij kritische vragen.

-Een inspreker die een indringend verhaal vertelt, een serieuze vraag stelt en vervolgens de wethouder sport die niet eens de moeite neemt om te reageren op de vragen van de inspreker.

-De volgende wethouder die rondom het Sociaal Domein een compleet pakket maatregelen voorstelt, maar achteraf ook bereid was geweest om slechts een aantal van die maatregelen uit te voeren. Dit is geen goed voorbeeld van dialoog met de raad: als je als wethouder verwacht dat de raad meedenkt, stel dan ook een open vraag ipv het hele pakket of niet.

En serieuze vragen vanuit de raad afdoen als retorisch, getuigt ook niet van volledig respect voor die raad, met wie u zo graag in gesprek zou willen.

-Dan de wethouder die als raadslid zo kritisch was op alles wat te maken had met binnenstad, TRZ, FOC en dergelijke. Het moest allemaal sneller, beter, meer. In zijn rol van wethouder hebben we hem nog niet kunnen betrappen op een gevoel van urgentie: 2x/jaar overleggen met belangrijke stakeholders is niet wat de PvdA als een actieve economische agenda beschouwt. Bij de commotie rondom de ijsbaan in Hoogeveen geeft de wethouder aan in de startblokken te staan, alsde kans zich voordoet. Het gaat niet om als, het gaat om wanneer. Hetzelfde geldt voor de TRZ nu het college de definitieve streep heeft gezet door het FOC. Plannen voor binnenstad en bestemmingsplan voor Kloosterveen 3 zijn toe te voegen aan het lijstje van zaken die wat de PvdA betreft te langzaam gaan.

Een eerdere VVD-wethouder riep altijd: tempo, tempo, tempo. Lijkt me een goed uitgangspunt, wethouder.

Dan nog even ingaan op een aantal besproken zaken van maandag.

Monitor Sociaal Domein: PvdA heeft zeker niet de behoefte om een instrument in stand te houden die veel werk vraagt van het ambtelijk apparaat, maar het is wel bijzonder dat de keuze voor het afschaffen van de monitor zo ineens is genomen: het ging per slot van rekening om een raadsbesluit nav een motie.

Wel verwacht onze fractie dat we regelmatig worden geinformeerd over de resultaten van de inspanningen in het Sociaal Domein zodat wij een echte sparringpartner kunnen zijn voor het college en de dialoog zoals het college dit voor ogen heeft eigenlijk tot stand komt.

158 miljoen analyse in januari op verzoek van de VVD: echter een groot deel ligt vast in bestemmingsreserves, voorzieningen en algemene reserve: dit is terug te vinden in de begroting en de cijfers. Waarom is die analyse dan alsnog nodig?

Rioolheffing: er zijn al jaren plannen voor gescheiden hemelwaterafvoer, is echter nog lang niet overal ingevoerd in de stad. Het college wil het overschot rioolheffing terugbetalen aan de inwoners. De VVDfractie bedankte het college hier zelfs voor. Het gaat om ongeveer 7,46. Ja, u hebt het goed gehoord, 7,46 euro per aansluiting. Echter de kosten gaan de komende jaren flink oplopen, tot zon 50 euro extra per aansluiting. Zoals gezegd maandag zal het college dit moeten gaan uitleggen aan haar inwoners.

Van de vorige teruggave van de VVD kon je tenminste nog uit eten, dat lukt nu niet.

Daarnaast heeft de PvdA er erg moeite mee om 7,46 euro terug te geven per huishouden terwijl er tegelijk 5,5 miljoen tekort is voor de kwetsbare Assenaren. Dit kunnen wij in onze contacten met de Assenaren niet uitleggen.

De PvdA-fractie heeft een amendement voorbereid om deze teruggave niet door te voeren. De tekst is zo opgesteld dat we met de aanpassingen ervoor zorgen dat het overschot rioolrecht NIET wordt verrekend in 2019, maar wordt toegevoegd aan het rioolfonds.

Parkeren: gratis parkeren op straat in de avond zonder een afweging of dit een goede en de juiste aanpassing is, heeft niet meteen de voorkeur van de PvdA fractie. Zoals afgelopen maandag al aangegeven is dit vooral voordelig voor de horeca. Alleen clubs of andere hobbymatige activiteiten kunnen er baat bij hebben, zoals mensen die naar podium Zuidhaege gaan. De ondernemers in de binnenstad, mn de retail, degenen die hebben aangegeven het zo moeilijk te hebben, hebben geen enkel voordeel bij het gratis parkeren.

Een integrale afweging qua parkeerbeleid is van belang. Een herijking wil trouwens niet per se zeggen dat het huidige systeem aangepast moet worden.

Kortom: In het kader van de komende decembermaand lijkt het college een mooie grote surprise in handen te hebben: geld teruggeven, gratis parkeren, onvoldoende doordachte subsidies, een greep uit de reserves en geen gedegen financiële planning voor de toekomst. Surprises bestaan echter nogal eens vooral uit lucht en vulling, niet per se uit inhoud.

Het zal u niet verbazen dat de PvdA fractie niet in kan stemmen met de voorgestelde programmabegroting.

Onze fractie zal echter vanuit onze overtuiging en vanuit onze ervaring het college continu blijven bevragen op haar keuzes en de effecten ervan.

Cindy Vorselman-Derksen

Moerbeistraat 8 9408 BA Assen