Door Cindy Vorselman-Derksen op 12 juli 2018

Bijdrage behandeling Kaderbrief 2019

De jaarstukken van 2017 en de kaderbrief 2019 van het college: een nieuwe vorm, het is even wennen, maar dat zullen we meer deze periode, bijv na de zomer aan de nieuw ingerichte raadzaal.
De kaderbrief zou een financiële uitwerking zijn van het bestuursakkoord, maar onze fractie heeft moeite mee om deze uitwerking als zodanig te herkennen.

Een paar onderwerpen/thema’s die we even onder de loep willen nemen.

Sociaal Domein: in de kaderbrief staat dat het college de uitgaven in balans wil brengen met de middelen die we hiervoor ontvangen van het Rijk. Er moeten blijkbaar wel strakkere kaders gesteld worden. De noodzaak daarvoor is de PvdA fractie nog niet duidelijk. Ja, er is een tekort geconstateerd, zoals het college de raad informeerde dmv een brief. Deze brief was inderdaad slechts informerend, maar er zit niet of nauwelijks uitleg bij hoe dit tekort nou ontstaan is.

Er worden geen gelden vrijgemaakt voor extra investeringen in het Sociaal Domein, zo is in de financiële kaders terug te vinden. We zullen na de zomer nog uitgebreid in gesprek gaan over het Sociaal Domein en de kaders die volgens het college strakker zouden moeten worden. De PvdA fractie heeft echter ook vorige week aangegeven dat het soms niet om meer geld of strakkere kaders gaat, maar om het binnen de regels en kaders op een andere manier gaan werken. Volgens ons was dat toch de bedoeling van de hele transformatie in het Sociaal Domein.

De PvdA Assen heeft nog wat vragen aan het college: Welke maatregelen worden genomen om de tekorten van 4,1 miljoen terug te dringen? Zou het kunnen zijn dat er te hoog wordt geindiceerd, dat hier nog een slag in te maken is? Wie beoordeelt de kwaliteit van de indicaties? Wat gaan wij doen voor onze jeugd om ze een goed mogelijk start te geven in het leven? Inzetten op preventie is nodig om zwaardere vormen van zorg te voorkomen. Om terug te grijpen op een mantra van de PvdA in de vorige raadsperiode: de kosten gaan voor de baten uit.

Ontwikkeling binnenstad:
In het bestuursakkoord staat: “samen met de binnenstadsorganisatie Vaart in Assen en andere belanghebbenden gaan we gericht en slagvaardig aan de slag voor een kloppend stadshart met wonen, werken en leven” We zetten woorden om in daden. We willen naar een versnelling voor de binnenstad”. Behalve het presenteren van de ingediende ideeën voor het Koopmansplein ziet de PvdA echter nog geen versnelling. Dank trouwens aan alle Assenaren die hun ideeën voor het plein hebben ingediend. Zo kan het Koopmansplein echt de huiskamer van Assen worden voor alle inwoners en bezoekers.

We willen, we gaan… dat zijn termen die in de kaderbrief te vinden zijn m.b.t. de versnelling voor de binnenstad. We mogen toch hopen dat er na de start van het nieuwe college al diverse acties zijn ondernomen om die versnelling op gang te helpen. Hoezo wordt bekeken in welke mate ondernemers zelf gaan bijdragen aan de organisatie? Er is toch een samenspel afgesproken tussen de gemeente, ondernemers en vastgoedeigenaren? Het is tijd dat ook de ondernemers en vastgoedeigenaren in actie komen, die hebben aangeven te willen investeren mits het FOC niet doorgaat. Het wordt nu de hoogste tijd om de binnenstad weer levendig te maken. Hoe staat het trouwens met de toegezegde miljoenen? De provincie heeft al voor de 2e keer de 3 miljoen aangeboden, de gemeenteraad heeft besloten omtrent haar bijdrage van 3 miljoen, waar blijft de 3e partij?

De opmerkingen over het parkeren, met name die over het gratis parkeren in de avonduren, vinden wij voorbarig. Alle partijen hebben in de campagneperiode aangegeven dat het parkeerbeleid opnieuw besproken moet worden. Laten we dit dan ook doen en nog geen schoten voor de boeg geven. Zo simpel is het namelijk niet.

Hoe staat het eigenlijk met de plannen en initiatieven van de omwonenden van de hoek Rolderstraat/Citadel? Deze mensen hebben contact met een aantal fracties en met het college over hun plannen, maar de vraag is wat de stand van zaken is qua voortgang?

Qua ontwikkeling van de stad zijn er nog een paar andere locaties waar verbetering hard nodig is. Het Havenkwartier is 1 daarvan. Tijdens de raadsexcursie van vorige week, tijdens het boottochtje door de Blauwe As, is het ons opgevallen dat het aanzicht van het Havenkwartier vanaf het water erg triest is. Aan de Vaart liggen elk jaar vele bootjes die goed zijn voor ruim 1000 overnachtingen. In het Havenkwartier liggen weinig tot geen bootjes. Het is dan ook geen leuke plek om te liggen, er is geen voorziening in de buurt of afleiding. De PvdA wil graag weten hoe het staat met de pilot voor tiny houses, waar al diverse malen over gesproken is. Kan dit uitgebreid worden met andere kleinschalige woningbouw, nieuwe vormen van wonen? Is een mooi paviljoen een idee?

Mijn Buurt Assen, ik had het er al even over: is een goed passend jasje voor een integrale aanpak in de wijken. Er zijn al hele mooie voorbeelden te noemen en bij de bewonersbijeenkomst in de Oude Molenbuurt vorige week hebben we ongeduld gezien bij de bewoners. De PvdA fractie roept het college daarom op de manier van het aanpakken van buurten op deze goede en integrale manier door te zetten.
Een eventuele verhoging van het OZB om extra middelen binnen te halen en mooie ambities voor de Asser samenleving waar te maken, is voor de PvdA zeker bespreekbaar.

Energietransitie:
we hebben de afgelopen raadsperiode besloten om in Kloosterveen gasloos te gaan bouwen. De ontwikkelingen in de energietransitie staan niet stil. Dat we zo snel mogelijk van het aardgasnet af moeten is geen vraag meer, maar een voldongen feit. Er is echter ook wel wat in te brengen tegen het volledig elektrisch wonen: ook hier worden vaak natuurlijke brandstoffen gebruikt om die stroom op te wekken. Willen we als gemeente echt een slag maken in duurzaamheid en de energietransitie, dan dienen we ook te kijken naar andere methoden: biogas, waterstof, warmte uit lucht, warmte-koudeopslag. Liever innoveren op meerdere fronten dan alles louter elektrisch oplossen. Deze stappen kunnen helpen bij het opvangen van het vraagstuk qua werkgelegenheid na het stevig afbouwen en uiteindelijk stoppen van het gasgebruik. Wat dat betreft is het goed om te vernemen dat het Drenthe College haar techniekonderwijs aanvult en uitbreidt, niet alleen voor jonge studenten, maar ook voor oudere instromers/omscholers. Een mooie samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid.

Bestuurscultuur en organisatie:
De nieuwe vorm van besturen en het gesprek met de inwoners beter of meer willen aangaan is een mooi streven, waar wij als fractie ook zeker achter kunnen staan. De kosten die daarvoor berekend staan komen ons dan weer als veel voor. Volgens mij ziet iedere partij en raadslid in deze raadszaal zich als een volksvertegenwoordiger en hebben en vinden we de contacten met inwoners wel. We zullen gaan zien hoe de nieuwe vormen van informatie ophalen en brengen gaan bevallen, zowel bij de inwoners als bij de raadsleden en het college. De raadsinformatieavond in september over mijnbouw die we op locatie gaan doen zal de 1e testcase zijn.

We missen nog enkele beleidsterreinen die voor de PvdA van belang zijn of die de komende raadsperiode relevant gaan worden.

Integratie nieuwkomers: de inburgering voor nieuwkomers gaat vanaf 2020 weer onder de verantwoordelijk van de gemeente vallen. Op de huidige manier van inburgeringscursussen is veel af te dingen. Hoe gaat de gemeente zich voorbereiden op deze taak met alle uitdagingen die daarbij zitten? Hoe gaan we zorgen dat de nieuwkomers op een dusdanige manier inburgeren dat ze voldoende beheersing hebben van de Nederlandse taal, dat ze zich kunnen redden in de dagelijkse dingen van onze samenleving, zonder nieuwe problemen te creëren?

Nog een onderwerp m.b.t. minder-redzame inwoners betreft de collectieve zorgverzekering die door ZilverenKruis Achmea is opgezegd. Is hier al een acceptabel en betaalbaar alternatief gevonden?

Tav sportbeleid: hoe staat het met de plannen voor de overkapping van de wielerbaan?  Wat is de stand van zaken mbt de ijsbaan/IceWorld? Het is te lang stil op dit gebied. Gaat het college nou gewoon rustig afwachten wat met de TRZ gaat gebeuren of wordt er actie ondernomen? Er zijn plannen genoeg voor de TRZ, maar het is allemaal nog weinig concreet. Plannen maken gebeurt al jarenlang, wanneer komt er nu een uitvoering van die plannen?

Dan nog de vraag hoe het overleg verloopt over het aanleggen van de padelbanen? Inmiddels zijn er in Hoogeveen en in Beilen banen aangelegd, nog even en Assen loopt achter op dit sportieve gebied.

FlorijnAs: is bijna afgerond, mooi binnen de kaders en budgetten. Dan komt de PvdA fractie toch weer terug op de overkapping op perron 1. Wanneer kunnen we deze verwachten? De geplaatste abri’s voldoen niet aan de behoefte om droog en uit de wind te kunnen staan.

Over wind gesproken: de wethouder FlorijnAs heeft ooit toegezegd om het plaatsen van wind- en geluidsschermen mogelijk te maken ivm overlast door de FlorijnAs, mits er budget over zou blijven hiervoor. Gaat de wethouder deze toezegging nakomen?

Verder heeft de PvdA-fractie een aangehouden motie afgestoft, namelijk Toegankelijkheid is de norm, ontoegankelijkheid de uitzondering. Vorig jaar in maart hebben we in de raad gesproken over Toegankelijkheid, maar het heeft niet geleid tot besluitvorming over de stappen die we als raad willen zetten in het toegankelijker maken van onze stad, instellingen, organisaties, winkels en voorzieningen. Daarom wil de PvdA deze motie nu opnieuw inbrengen, zodat we het mogelijk maken dat mensen met een beperking veel meer minder belemmeringen gaan ervaren in hun dagelijkse leven.

Cindy Vorselman-Derksen

Moerbeistraat 8 9408 BA Assen