Door op 1 februari 2014

Bijdrage gentech voorstel Groen Links 30 januari 2014

De PvdA complimenteert Groen Links voor het organiseren van de paneldiscussie met sprekers vanuit verschillende disciplines. Die avond, via de mail en anderszins, zijn we overspoeld met informatie en opvattingen waarbij het ene (wetenschappelijke) argument werd weersproken door het andere. Een ding werd opnieuw heel duidelijk: gentechnologie is een complexe materie. Maar de discussie heeft het standpunt van de PvdA niet doen veranderen.

De PvdA wil en kan gentechnologie als een van de oplossingen voor problemen waar we nu al en ook in de toekomst voor komen te staan (droogte, klimaatverandering, toename wereldbevolking, voedsel tekort) niet uitsluiten. Het is wel erg jammer dat de hele discussie over de mogelijke voordelen vervuild is geraakt door grote spelers als Monsanto en BASF. Sterker nog, ze hebben niet alleen het debat vervuild, maar zijn ook hard op weg om de markt te vervuilen.

Laten we een voorbeeld noemen waarin gentech een positieve rol kan spelen: Door de bodemdaling en zeespiegelstijging wordt het grondwater steeds zouter. In zijn algemeenheid is het dreigend tekort aan zoet water wereldwijd een bedreiging voor de landbouw zoals we die nu kennen. In de toekomst hebben we gewassen nodig die tegen zout water kunnen, zilte landbouw. De vraag is of we dat kunnen bereiken met traditionele landbouw of dat er toch gentechnologie aan te pas moet komen. En misschien kunnen we in de toekomst onze natuurgebieden, zoals genoemd in het voorstel, ook alleen maar behouden als er gewassen groeien die tegen zout grondwater kunnen

De paneldiscussie van vorige week heeft voor de PvdA nogmaals duidelijk gemaakt dat we dit niet lokaal maar nationaal dan wel Europees moet regelen. De PvdA zal haar collega’s in de Tweede Kamer en het Europees parlement oproepen om het onderzoek naar de effecten van gentech prominent op de agenda te plaatsen.

De PvdA wil aan Groen Links nog een suggestie doen. Afgelopen week heeft de Gezondheidsraad opgeroepen om meer onderzoek te doen naar de mate waarin omwonenden van landbouwpercelen worden blootgesteld aan gewasbeschermingsmiddelen en om maatregelen te nemen om blootstelling te verminderen. Als we het voorstel van Groen Links goed gelezen hebben, is dat ook een van de kernpunten van het voorstel, het verbieden van bestrijdingsmiddelen in en nabij natuurgebieden. Laat dan het advies van de Gezondheidsraad de kapstok zijn waar we de bescherming van onze natuurgebieden aan ophangen.

Harriet van Es