Door op 22 mei 2017

Bijdrage Iceworld

Allereerst willen we waardering uitspreken voor het in standhouden van de verenigingen gedurende de ijsloze periode. Tevens waardering en dank voor de inbreng van de insprekers.

Het standpunt van de PvdA is m.b.t. Iceworld steeds positief geweest. Wij hebben als fractie als één van de eersten de behoefte aan kunstijs in Assen benoemd, direct na de aankondiging van de sluiting van de oude ijsbaan.

De voorliggende plannen zijn ambitieus, gevarieerd en toch ook reëel. De PvdA-fractie deelt het standpunt van het College, dat de voorliggende initiatieven van baanbrekende betekenis zijn. Deze plannen overstijgen  het Asser belang en bedienen ook de belangen van heel Drenthe en wellicht Noord-Nederland, zelfs het gehele land als het gaat om ijsspeedway, langebaanschaatsen en ijshockey. Iceworld kan het al lang gewenste vliegwiel zijn voor de verdere invulling van de zogenaamde Toeristisch Recreatieve Zone. Daarmee zijn grote economische en maatschappelijke belangen gemoeid. Hiermee bedoelen wij onderwijs en werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Er wordt werkgelegenheid gecreëerd en krijgt de wintersport een belangrijke impuls.

Tien takken van sport worden in Assen weer mogelijk gemaakt en het verenigingsleven wordt daarmee nieuw leven ingeblazen.

Het College neemt in onze optiek een passende positie in door welwillend bij te dragen aan het welslagen van plannen, die zijn gelanceerd vanuit de wereld van ondernemers…, ….maar niet de verantwoordelijkheid te willen nemen voor de verdere exploitatie.

Evengoed ligt er een voorstel, waarmee veel geld is gemoeid en risico’s voor onze gemeente niet op voorhand zijn uit te sluiten.

Wij staan daarom achter het standpunt van het College om in gesprek te blijven met de provincie en alsnog onze plannen tot inzet maken voor het verkrijgen van de provinciale bijdrage.

Het mag duidelijk zijn, dat de fractie van de Partij van de Arbeid positief staat in het voorliggende voorstel.

Tot slot wil mijn fractie benadrukken, dat het gelopen proces vanuit Gedeputeerde Staten en daarmee de huidige stand van zaken door onze fractie wordt betreurd.