Door op 18 november 2013

Bijdrage Initiatiefvoorstel Groen Links gentechvrije zones

Groen Links vraagt in te stemmen met, kort gezegd, een gentechvrije zones rond Assen en dit te regelen via het bestemmingsplan. De wetenschap van ggo’s (genetisch gemodificeerde organismen) is een complexe. En omdat het zo complex is vraagt de PvdA zich af, hoort het debat over het wel of niet toepassen van gentechnologie wel in Assen thuis? De PvdA heeft het voorstel beoordeeld op kwaliteit en langs de PvdA Duurzaamheidslat gelegd.

Op de kwaliteit van het voorstel valt wel wat af te dingen: de mogelijke voordelen van genetisch gemanipuleerde organismen (ggo’s) worden niet erkend en de mogelijke nadelen worden benadrukt. Het spectrum van onderzoek en toepassingen van genetisch gemanipuleerde organismen (ggo’s) is heel erg breed en het voorstel behandeld maar een klein deel.

Punt van duurzaamheid. Over de bescherming van natuurgebieden zijn we het eens, daarover geen discussie. Maar het voorstel sluit alle mogelijkheden van gentechnologie in Assen uit, nu en in de toekomst. Dit betekent dat er dus geen innovatie, onderzoek en dus vooruitgang mogelijk is en dat lijkt ons geen wijsheid. De PvdA wil en kan gentechnologie als mogelijke oplossing voor problemen waar we nu al en ook in de toekomst voor komen te staan (droogte, klimaatverandering, toename wereldbevolking, voedsel tekort) niet uitsluiten. Natuurlijk moeten we kritisch zijn en blijven en valt er nog heel veel onderzoek te doen maar de PvdA is van mening dat die discussie niet in Assen maar op nationaal dan wel op Europees niveau gevoerd moet worden.

De PvdA zal dan ook niet instemmen met dit voorstel. Het debat over het wel of niet toepassen van genetisch gemanipuleerde organismen (ggo’s) hoort niet in Assen thuis en het uitsluiten van innovatie vindt de PvdA niet duurzaam.

Harriet van Es