Door op 12 mei 2017

Bijdrage Integraal beleidsplan armoede en schuldhulpverlening 2017- 2021

De PvdA fractie wil het College complimenten geven voor beleidsplan dat voorligt. De belangrijkste maatregelen staan ook vermeld in ons partijprogramma: zoals kinderarmoede, financiële voorlichting aan kinderen en volwassenen en het bevorderen van samenwerking tussen ketenpartners. Ook complimenten aan de ketenpartners die een substantiële bijdrage hebben geleverd aan het beleidsplan. Breed draagvlak uit het werkveld zal naar verwachting een succesvol resultaat opleveren op voorwaarde, dat partners bereid zijn hun eigen territorium open te stellen voor elkaar. Monitoring zal de effectiviteit van het beleid moeten vaststellen en het zal even zoeken zijn naar het juiste meetinstrument.

De PvdA heeft echter ook nog een aantal zorgen/opmerkingen:

(1) kinderarmoede ­– In Assen leven ca 1800 kinderen in armoede, maar ca 400 worden op dit moment bereikt, 1400 dus niet! Voor de PvdA is het helder, dat de extra structurele middelen nuttig besteed kunnen worden en ziet uit naar het plan van aanpak. Daarnaast is er een groep van 18jr en ouder, die – eenmaal 18 jr – acuut buiten de boot vallen. Hoe gaat de gemeente deze groep  jongeren bereiken en hoe om te gaan met de prille 18-jarigen?

(2) Laaggeletterdheid  – voor de PvdA fractie begint de preventie van kinderarmoede bij goed onderwijs. Helaas moeten we constateren dat een grote groep jongeren laaggeletterd is. Het voorkomen van laaggeletterdheid bij kinderen, resulteert in betere kansen en minder armoede op latere leeftijd. Wij vragen ons af waarom het onderwijs geen partij is in Taalaanpak Assen.

(3) Wijkgerichte dienstverlening (door Vaart Welzijn met Buurtteams) –  Wij delen de zorg van RCPA en willen graag van de wethouder horen of de buurtteams wel afdoende bekend c.q. zichtbaar zijn en toegerust zijn om deze taak goed uit te voeren

(4) Nieuwe Armoede –  Wij zijn blij met gerichte aandacht/aanpak van nieuwe armoede. Deze groep heeft vaak met aanpassingsschulden te kampen door drastisch lagere inkomsten (bv werkloosheid, zzp) en heeft tegelijkertijd bestaande hoge vaste lasten. Maar ook mensen die niet of niet meer in staat zijn om hun inkomenspositie te verbeteren (beperking, arbeidsongeschiktheid, leeftijd ed) en die vanwege hoge (zorg)kosten in de financiële problemen komen behoren tot deze groep.

(5) Zelfredzaamheid – Nieuwe armoede brengt ons bij ons  laatste punt: de zelfredzaamheid van mensen. De wetenschappelijke raad voor het regeringsbeleid heeft onlangs het rapport “Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op redzaamheid” gepubliceerd  waarin aangegeven wordt dat er een behoorlijk verschil bestaat tussen wat van inwoners wordt verwacht en wat zij daadwerkelijk aankunnen. De focus van zelfredzaamheid ligt vaak op de kwetsbare groep inwoners, maar kan ook betrekking hebben op inwoners met een goede opleiding en een goede maatschappelijke positie. Zij weten wel hoe ze hun leven beter kunnen organiseren, maar zijn tijdelijk niet in staat zijn dit te doen. Zeker op momenten dat het leven tegenzit.

Mijn fractie stelt voor om de aanbevelingen van de WRR mee te nemen in de nieuwe aanpak van armoede en schulphulpverlening.