Bijdrage Kaderbrief 2022

Door Cindy Vorselman-Derksen op 1 september 2021

Bijdrage PvdA aan Kaderbrief 2022, dd 08-07-2021

Inleiding: na een lange tijd van digitaal vergaderen vindt de PvdA het fijn om als raads- en collegeleden elkaar weer recht in de ogen te kunnen kijken. De PvdA fractie heeft hier naar uitgekeken en gelukkig is dit nu weer mogelijk. Wel maken wij ons zorgen over de ontwikkelingen van de laatste 2 weken t.a.v. corona, besmettingen en vooral het gedrag van mensen rondom voorzorgsmaatregelen. We zijn er nog lang niet.

De coronacrisis heeft ons als samenleving laten zien dat we in noodsituaties heel veel voor elkaar kunnenen  willen doen, maar ook dat als die crisis langer duurt het toch snel “ieder voor zich” wordt.

De PvdA fractie hoopt dat we elkaar weer meer gaan vinden in gezamenlijkheid, in het samen oplossen van gezamenlijke problemen.

Daarvoor zijn wij als raad vanavond in ieder geval bij elkaar.

Dat brengt ons bij de jaarstukken 2020. Hierover hebben we op zich weinig opmerkingen. Wel gaf de reactie van de accountant ons wat verbaasde en ook wel wat verontruste reacties. Het bedrag waarover de accountant oordeelt dat het niet rechtmatig is, is fors. Er zijn ook 5 aandachtspunten benoemd voor 2021. De PvdA fractie verwacht van het college dat deze punten serieus en goed worden opgepakt. Enerzijds om zo geen risico te lopen mbt financiele verantwoording afleggen, maar ook om zo beter te sturen op waar geven we als gemeente nu ons geld aan uit en gebeurt dat wel volgens de spelregels? Zeker wanneer het financieel iedere keer weer een flinke puzzel is, wil je dit soort onzekerheid en fouten zoveel mogelijk vermijden.

Financiele ontwikkelingen voor de gemeente:

Zoals wij allemaal weten spelen er een aantal grote zaken die de nodige onzekerheden opleveren voor de gemeente en de begroting 2022 en daarna.

Zoals de Herijking van het Gemeentefonds, waarbij Assen, vanuit eerdere ervaringen, er waarschijnlijk weer op achteruit gaat.

Zoals de discussie over het abonnementstarief WMO, waardoor bij heel veel gemeenten de kosten voor WMO flink toegenomen zijn.

Zoals de arbitrage Jeugdwet.

Wat wij in de kaderbrief 2022 missen is een gevoel van het college welke kant zij uitwillen. Er worden veel feiten benoemd, plannen en onzekerheden. Feitelijk zal dit allemaal wel kloppen. Maar… maakt het college zich zorgen over de toekomst? Gaat de begroting 2022 sluitend worden of moeten hier flinke ingrepen voor gedaan worden? Hoe zit dat met de jaren 2023 en verder?

We kunnen natuurlijk de begroting afwachten en zien welke keuzes het college aan ons als raad voorstelt, maar de Kaderbrief had een prima plek kunnen zijn om hier al enige gedachten over te delen.

Dan wat nader inzoomen op de arbitrage Jeugdwet.

Dit levert Assen 7 miljoen aan achterstallig budget op voor 2022. Dit wordt toegekend aan de Algemene Uitkering Gemeentefonds. Het is echter nog niet zeker of het incidenteel danwel structureel geld is. En hoe de bedragen er voor 2023 en verder uit gaan zien, en of deze wel echt worden toegekend. We zijn wat dat betreft afhankelijk van de besluiten van het nieuwe kabinet, mocht die er ooit nog komen.

Tijdens het VNG-ALV van 16 juni 2021 is met ruim 97% de motie Krimpenerwaard aangenomen. Deze motie zegt eigenlijk: “Kabinet, wij beschouwen dit bedrag nu als structureel, ook als afspraken hierover met het ministerie op dit moment niet mogelijk blijken te zijn.

Waarom is deze motie voor Assen van belang? Omdat we het over 7 miljoen achterstallig jeugdwet geld hebben. Met dit geld kunnen de acute problemen in de uitvoering van de jeugdwet worden aangepakt. En kunnen eerdere afgesproken bezuinigingen worden teruggedraaid danwel nieuwe bezuinigingen worden voorkomen.

De vraag aan het college is, ervan uitgaande dat ook Assen deze motie van Krimpenerwaard heeft gesteund, hoe gaat het college om met de insteek van de die motie? Gaan we het achterstallige geld structureel terugvinden in de begroting 2022?

Om te zorgen dat we het achterstallige geld op een verstandige manier inzetten om zo forse bezuinigingen te kunnen voorkomen stellen wij het volgende voor:

Dmw een motie willen wij het college dringend verzoeken om de achterstallige jeugdwetgelden als structureel op te nemen in de begroting 2022.

Daarnaast dienen wij een motie in om eerder afgesproken maatregelen uit het Herstelplan 2020-2014 nog eens goed onder de loep te nemen. Welke zijn niet meer nodig, welke maatregelen kunnen bijgesteld worden? Wij verwachten dat het college bij  het voorleggen van de begroting 2022 uitleg geeft hoe zij naar deze maatregelen en de evt heroverwegingen ervan heeft gekeken.

De autonome ontwikkelingen zijn navolgbaar en daar hebben wij geen opmerkingen over behalve dat er kritisch gekeken moet blijven worden naar deze ontwikkelingen en de consequenties voor Assen.

Het college heeft ons als raad gevraagd om expliciet in te gaan op een aantal beleidspunten. Een groot deel van deze onderwerpen hebben we recent in de raad besproken en wij zien dan ook geen noodzaak om er verder op te in gaan. Onze standpunten en opmerkingen hebben wij eerder gedeeld.

Waar wij wel nader op in willen gaan is het lokaal jeugdbeleid.

Jeugd: er wordt in de kaderbrief 2022 vooral gesproken over de combinatie jeugd en overlast. Wat de PvdA betreft verdienen niet alleen de overlastgevers aandacht, maar ook en vooral de grote groep Asser jeugdigen die zonder problemen en gedoe volwassen worden. Er wordt al lang gevraagd om meer activiteiten voor jongeren, maar op 1 of andere manier komt dit niet goed van de grond. El Padrino is nu weer een mooi plan wat hopelijk tot goede uitvoering komt. Maar wat schetst onze verbazing dat de plannen alweer in de ijskast kunnen omdat er toch een andere locatie gezocht gaat worden wegens zorgen van de omwonenden.

Wij hebben een lijst gemaakt van initiatieven rondom jeugd die de afgelopen jaren zijn opgekomen, maar net zo hard weer zijn uitgedoofd. In juni 2020 heeft de PvdA fractie hier ook schriftelijke vragen over gesteld. Even een bloemlezing: New Wave, jeugdsoos Kloosterveen in 2012, Jimmy’s Assen in 2015, petitie jongeren in 2017 voor jongerencentrum. Daarnaast heeft onze fractie eerder in gesprek met het college aangegeven dat het van belang is om voor verschillende groepen jongeren een plek te creeren. Dit n.a.v. het voorstel van de ChristenUnie om in het oude V&D pand plekken te maken voor studenten en scholieren. College had het toen over plekken in de DNK, waarbij de PvdA heeft aangegeven dat deze locatie voor een heel deel van de jongeren een flinke drempel kan vormen.

Het blijkt erg lastig te zijn om in Assen een goed jongerencentrum van de grond te krijgen, laat staan in elke wijk 1. In Emmen pakken ze dit toch wat voortvarender op door het regelen van een onderkomen in de wijk Angelslo, op verzoek van jongeren en mogelijk gemaakt door jongeren.

Wij willen daarom een oproep doen naar het college om te komen tot een goede invulling van het iniatief El Padrino en hiervoor een locatie te helpen vinden. En dan vooral om dit nieuwste initiatief niet ook uit te laten doven. Hiervoor hebben wij een motie voorbereid.

Daarnaast stelt de PvdA fractie voor om de Jongerenraad opnieuw leven in te blazen. Deze raad kan de stem van de jongeren laten horen in op te stellen beleid. We gaan ervanuit dat het college de oproep van de Werkgroep Jongeren vanuit de raad gehoord heeft en dit voorstel oppakt. Mocht dit niet het geval zijn, dan dient de PvdAfractie hiervoor een motie in.

Verder hebben wij na zitten denken over andere activiteiten om de jeugd, de jongeren te ondersteunen bij hun pogingen om iets voor hun eigen leeftijdsgroep te doen. We denken dan aan een Jongerenfonds, maar zullen daar op een later moment op terugkomen.

Dan het Drents Museum. Een parel in Assen en in Drenthe. Er is vaker in deze raad gevraagd om en gepraat over structurele subsidie voor het museum. In eerste instantie lijkt dat zeer voor de hand liggend, maar het gaat hier wel om een Drents en niet Asser museum. Daarom ligt het meer voor de hand dat de provincie zorgt voor de subsidie.

Echter de economische spin-off voor Assen als geheel en de naamsbekendheid van onze stad door de vele duizenden bezoekers aan het museum zijn ons wel wat waard. Zeker wanneer we de vele plannen en ontwikkelingen van het museum in ogenschouw nemen die ook zeker voor onze Asser inwoners ten goede komen. Het museum neemt ook daarom een belangrijke plek in in de Asser samenleving.

Wel zien wij dan graag een verantwoording vanuit het museum wat er met de structurele subsisie gedaan wordt om zo het doel en resultaat goed te kunnen controleren.

Het Drents museum is rondom de Frida Kahlo-tentoonstelling bezig met extra aandacht voor inclusie en toegankelijkheid. Vorige maand sprak ik met de projectleider Inclusie-agenda in Assen en uit ons overleg blijkt dat Assen nu echt mooie stappen aan het zetten is in het verbeteren van de toegankelijkheid van de binnenstad, de gemeentelijke locaties, informatievoorziening en dergelijke. Wat echter ook uit dat overleg naar voren kwam is de vraag vanuit de ambtenaren tot welke ambitieniveau er gewerkt moet danwel mag worden. Hier hebben wij als raad nog nooit een uitspraak over gedaan. Graag horen wij van het college hoe zij hiernaar kijkt. De PvdA fractie overweegt om hier na de zomer een initiatiefvoorstel voor in te dienen.

De PvdA hoort graag de inbreng van de andere fracties en hun reacties op onze voorstellen. En we zijn natuurlijk benieuwd naar de reactie van het college op de door ons gestelde vragen.

Cindy Vorselman-Derksen

Moerbeistraat 8 9408 BA Assen