Door op 19 maart 2016

Bijdrage startnotitie Cultuur 2017 – 2020

In de startnotitie staan terecht veel positieve resultaten vermeld. Toch wil de PvdA-fractie ook buiten de lijnen kleuren, soms in zwart/wit, soms ook, omdat smaken verschillen. Handig is het voorwerk van de CDA-fractie, waarvoor dank. Als je het hebt over cultuur, wordt als eerste De Nieuwe Kolk genoemd, vervolgens het Drents Museum en soms ook het Drents Archief. De CDA-fractie heeft die culturele gezichten van de stad genoemd en gewezen op de amateurkunst en andere min of meer kleinschalige onderdelen van de Asser Cultuur.

Te weinig aandacht krijgt SMAHK, het Stedelijk Museum Assen voor Hedendaagse Kunst, een naar mijn opvatting ondergewaardeerd deel van Cultureel Assen. Een deel waar kunstenaars direct contact hebben met de burger. Een deel waar dynamiek van af druipt, maar wel uit het Culturele Hart gehaald bij de bouw van De Nieuwe Kolk en vervolgens ondergebracht in een gebouw, dat wacht op afbraak. Meer eerbied en een blijvende huisvesting is gepast.

Met het einde van het Mercuriustheater rijst de vraag wat nog resteert van de vier Asser toneelverenigingen? Waar is het Asser Poppodium, waar sprake van was voorafgaand aan de bouw van De Nieuwe Kolk.

Respect is er voor particuliere initiatieven, zoals de Asser Bluesstichting, de Asser Historische Vereniging, de mensen, die de Noorderbegraafplaats restaureren, de ondernemers, die de Asser binnenstad aantrekkelijker maken door aluminium gevels te verwijderen en daarmee de historische gevels tevoorschijn halen. Helaas staat de oudste winkelgevel van Assen op instorten.

Ook is er respect voor Art Explosion, Axis-festival, TT- en Bevrijdingsfestival, het Filmfestival en al die andere activiteiten, ook in de wijken.

Aandacht voor de Asser Historie is nodig als het gaat om stadsgezichten. Dat cultuurdeel heeft ernstige en onherstelbare schade opgelopen door goedbedoelde innovatie. Men wist niet beter, maar gebrek aan enig historisch besef heeft geleid tot het verdwijnen van de oude Watertoren, het Station uit 1870, het Kasteeltje van Staal, de afbraak van de Trambrug, enz. enz. Gelukkig hebben we de Oranjestraat nog, al moet worden gezegd, dat de woningcorporatie daar anders over denkt.

Samenvattend, zelfs wanneer er nog steeds geen Jimmy’s in Assen wordt gestimuleerd en ondersteund, zelfs wanneer maaibeleid onder cultuur zou vallen, zelfs wanneer Assen als provinciehoofdstad een historische stationsoverkapping laat slopen en treinreizigers aan de weergoden overlaat, twee cultuurhistorische uitspraken over de huidige gang van zaken:

Ten eerste “’t Kon minder” en ten tweede “Gelukkig hebben we de foto’s nog”.

Tweede termijn

Het College vraagt naar suggesties. Die hebben we. Duizenden museumstukken zijn opgeborgen in een depot. Is daar geen alternatief voor? Zoals bestrijding van leegstand van winkels door etalages te benutten of tijdelijke dependances van het museum te realiseren? Het zou maar zo werkgelegenheid kunnen bieden voor mensen uit de bekende kaartenbak.

We moeten het potentieel aan cultuur door binnenkomst van nieuwe Assenaren te benutten. Het Openluchttheater Tivoli moet meer worden benut, bijvoorbeeld door een open akoestisch podium. Een open podium kan ook worden gerealiseerd op het Koopmansplein. Daarmee worden kansen geboden aan kleinkunst en amateurbands. Externe contacten kunnen tot uitwisseling leiden, bijvoorbeeld met Poznan en haar partners. Assen, dus Sensorcity, kan wel een attractief Robotfestival gebruiken. Spraakmakend en daardoor een blijvende publiekstrekker. Maar haal geen dure evenementenbureaus binnen. In Assen kunnen we meer dan wordt verondersteld. Zo blijft het ook nog betaalbaar.

Luc Rengers