Door op 19 februari 2014

Bijdrage Verordening Adviesraden Sociale Domein, 13 februari 2014

Voor ons lig het verzoek om de Verordening Adviesraden Sociale Domein vast te stellen. Daarbij worden de verordeningen op de Seniorenraad, de Cliëntenparticipatie WMO en de Cliëntenparticipatie Wet Werk en Sociale werkvoorziening ingetrokken.  In maart 2012 is besloten om te starten met het heroverwegingstraject voor beleidsadvisering door derden in het sociale domein.

Uit dit traject is een advies gekomen. Naar aanleiding hiervan is in april 2013 besloten om een intentie uit te werken om de beleidsadvisering te wijzigen en in gewijzigde vorm de WMO raad en de cliëntenraad WWB/WSW voort te zetten. Besloten is om de sportraad en de seniorenraad niet meer te faciliteren, maar de belangen van deze beide raden in te bedden in de adviesraden nieuwe stijl.

In het derde kwartaal 2013 is met beide adviesraden gestart om de adviesstructuur om te bouwen in de nieuwe werkwijze, te vertalen in een verordening. De adviezen van de adviesraden zijn in de verordening meegenomen en na overeenstemming over de inhoud, hebben beide adviesraden na overleg met hun leden een verklaring van instemming gestuurd. Daarmee is de verordening een gemeenschappelijk product geworden.

Met de verordening is de gemeente voorbereid op de toekomstige wetgeving, zoals de nieuwe Jeugdwet, de nieuwe WMO en de Participatiewet schrijft het college. Goed dat we zijn voorbereid, nu de uitvoering nog! Een hele klus!

De gemeente zal in beleidstrajecten op verschillende manieren inwoners en hun vertegenwoordigers betrekken. Zorg, Welzijn en Werk is samengevoegd tot het programma Doen. Bij het tot stand komen van dit programma en de veranderagenda zijn de bewoners betrokken.

De seniorenraad en de sportraad hebben de gelegenheid gekregen hun zienswijze te uiten. De seniorenraad ziet mogelijkheden om haar belangen in de cliëntenraad nieuwe stijl in te bedden. De sportraad heeft zich niet kunnen vinden in het beëindigen van de regeling en dat is toch jammer.

In het kader van Burgerparticipatie zal er een stap worden gezet in het interactief werken door middel van de opgave Assenaren voor elkaar. De initiatieven van inwoners zullen centraal staan in plaats van dat de beleidsvraagstukken van de gemeente centraal staan. De rol van de gemeente is, bij kansrijke initiatieven die door bewoners zelf worden georganiseerd en waar oplossingen nodig zijn, faciliterend.

De ruime tijd die in het hele traject is genomen voor de omvorming van de adviesraden en het tot stand komen van de verordening voor de twee adviesraden, lijkt de PvdA fractie een zorgvuldig traject.

De verordeningen zijn een nieuwe werkwijze voor de twee raden. Ten aanzien van de nieuwe werkwijze vraagt de PvdA alert te zijn op de uitvoering en ziet de PvdA graag na een jaar een evaluatie.

Voor alle partijen zal gewenning en tijd nodig zijn in dit nieuwe proces, Het kan tot goede resultaten leiden en tot betrokken en tevreden inwoners van onze gemeente. Een evaluatie is dan belangrijk om bij te sturen daar waar nodig en van elkaar te horen waar het beter kan en moet.

Hilly Vrieling