Door op 21 mei 2014

Bijdrage Voorjaarsnota eerste termijn

Het bespreken van jaarstukken en een voorjaarsnota in een periode van de overgang naar een nieuw college maakt het altijd ietwat bijzonder. Los van het uitgangspunt dat je niet over je eigen graf heen moet willen regeren, is het voor de blijvers ook altijd een moment van gevoelde verantwoordelijkheid over de stand van zaken; hoe hebben we het tot nu gedaan? Zijn we nagekomen wat is afgesproken? Is waargemaakt wat is toegezegd? Geven we een te verantwoorden stand van zaken door? Aldus een doorstart van beleid voor de bewoners en de stad Assen vanuit een gewijzigd college en een gewijzigde raad.

Een voorjaarsnota met het label sober en beleidsarm omdat het uitzetten van een nieuwe koers aan dit gewijzigde/nieuwe bestuur is. De basis voor dat beleid ligt vervat in het onlangs geaccordeerde collegeprogramma op hoofdlijnen, maar de mogelijkheden en onmogelijkheden daarvoor liggen evenwel en evengoed opgetekend in de jaarstukken 2013. Per slot is het gevoerde beleid van de afgelopen jaren daarvoor bepalend geweest.

Als we vandaag dan de voortgang en resultaten van de beleidsuitvoering en de situatie van de lopende begroting overzien, …. dan past waardering voor het gevoerde beleid en bijbehorende huishoudboekje tot zover.

Iedereen in Assen voelt, ziet en ervaart de gevolgen van de crisis. De een meer dan de ander, maar iedereen merkt het.
Het bestuur van de stad slaagt er tot op heden echter in om deze gevolgen in redelijkheid het hoofd te bieden.

Nog steeds is het voorzieningenpeil in de stad op orde. Is Assen een prettige stad om te wonen en is er nog steeds ambitie en timmert Assen letterlijk en figuurlijk aan de weg (alhoewel ik in de spreekwoordelijke weg in Assen wel steeds vaker letterlijke gaten aantref).

Mooi voorbeeld hiervan is het initiatief om als gemeente zelf woningen te willen bouwen om daarmee bij te dragen aan het stimuleren van de bouwsector.

Zoals gezegd, het lijkt het er op dat we het huishoudboekje van onze gemeente redelijk op orde hebben; een verantwoorde grondpolitiek, een reëel financieel beleid van gezond anticiperen, voorkomen, reserveren in combinatie met uitgaven en toezeggingen, maken dat we er, verhoudingsgewijs, financieel redelijk voorstaan. De begrotingsregels uit onder andere het collegeprogramma zijn hiervoor de komende jaren weer de basis. Er zijn geen additionele maatregelen nodig. Alhoewel bij nieuwe tegenslagen, over het geheel, er geen rek meer in het financiële plaatje zit.

Het mag overigens duidelijk zijn dat voor de PvdA de zorg en aandacht voor de kwetsbaren en de minima in deze tijden steeds van erg groot belang is. Ook de komende periode zal die zorg en aandacht hard nodig zijn.

Zorgen dat, in plaats van zorgen voor is als visie, c.q. doelstelling namelijk geweldig, maar deze visie omzetten in gemotiveerd en effectief gedrag van alle betrokkenen, vraagt nog een lange weg. Een weg waarlangs de gemeente de taak heeft om te ondersteunen en te faciliteren en de lef moet tonen om vernieuwende initiatieven te ondersteunen, nog zonder exact te weten wat de uitkomsten zullen zijn (wat staat er in het collegeprogramma; ruimte voor innovatie en experimenteren!!).

We gaan daarbij nog steeds jaren van grote onzekerheden tegemoet vanwege de wissels die worden getrokken op onze maatschappij door bijvoorbeeld de decentralisaties maar ook door de steeds nijpender wordende gevolgen van de economische crisis (de rek is er namelijk uit; een beetje minder uitgeven dan te doen gebruikelijk voldoet echt niet meer). Dit ondanks de tekenen van licht economisch herstel.

En per 1 januari 2015 is het klaar met alleen maar praten over, .. vanaf 1 januari 2015 gaat het om ‘het eggie’ en staan de decentralisatie AWBZ, decentralisatie jeugdzorg, Participatiewet en Passend Onderwijs als verantwoordelijkheid echt op de wagen van ook de gemeente Assen. Een wagen overladen met nieuwe taken, verantwoordelijkheden en voor het geheel te kleine stapels nieuw geld, zo lijkt het. Vanaf 1 januari 2015 zal blijken of we er klaar voor zijn.

De decentralisaties zijn tevens opnieuw een aanleiding om op belangrijke onderdelen daarvan de bovengemeentelijke en regionale samenwerking te zoeken. De PvdA is er van overtuigd dat deze samenwerking een voorwaarde is maar heeft nog niet de overtuiging dat deze samenwerking op bestuurlijk en ambtelijk nivo als noodzakelijk al zo wordt ingericht en ingevuld en vraagt daarvoor van dit college in het lopende kalenderjaar en daarna, intensieve aandacht.

Overigens is de PvdA fractie de overtuiging toegedaan dat ook op het nivo van de gemeenteraden deze samenwerking met andere gemeenten nader is in te vullen. Wij als fractie van de PvdA zullen deze samenwerking met partijgenoten in met Assen samenwerkende gemeenten gericht gaan opzoeken en hopen dat ook andere partijen dit gaan doen, …. en wij willen meedenken over samenwerkingsvormen die de afzonderlijke partijpolitiek overstijgen. Maar dat terzijde.

Trouwens; afgelopen dagen mocht ik in Friesland onder het genot van een broodje versgerookte IJsselmeerpaling van voormalig visser Bootsma over de sores in de visserij zijn wijze woorden horen; ‘alleen ga je sneller, maar samen kom je verder’.

Wanneer we wat nadrukkelijker inzoomen op de inhoud van de voorjaarsnota zijn er toch een aantal zaken (onder andere vanuit de begrotingsprogramma’s) het benoemen waard;

De repeterende opmerking dat de financiële rek er uit is:

Op basis daarvan is cofinanciering vanuit de gemeente een probleem aan het worden, zo lezen we. Wat betekent dit concreet? Wat staat er op het spel?

De bezuinigingsopgave stijgt van 4 naar 4.65 miljoen

Door tegenvallende exploitatie van het parkeerbedrijf is een groot zorgpunt voor nu en op termijn. Zoals aangegeven in het collegeprogramma; wat de PvdA betreft komt snel het algehele parkeerbeleid op de agenda (en geen afzonderlijke onderdelen als bijvoorbeeld het Veemarktterrein).

Bestuur/Burger

De gemeente wil grote stappen zetten in de richting van meer digitale dienstverlening; maar wij waarschuwen; denk aan oudere generaties in Assen (plusminus. 20%) en de laaggeletterden (14%). Als PvdA komen wij hier in de loop van het jaar sowieso nog nadrukkelijk op terug.

Duurzaamheid/milieu

Werk van maken, paradepaardje; stimuleren/voorbeeldfunctie gemeente/subsidieregelingen (Attero gelden)/revolverend fonds/onderscheidend, spraakmakend beleid.

Moet de PvdA zich zorgen maken over het nog steeds uitstaande huurcontract met de INV in het duurzaamheidcentrum evenals het nog niet rond hebben van de financiële bijdrage van het WMD?

Sport/ontspanning

Mooi, aandacht voor ook kleine sportverenigingen; honkbalclub.

Pioneers

Waar, wie, wat en hoe duur de TT is, weten we niet meer in te schatten, het is onderhand een blind date. Maar evengoed verheugt de PvdA zich op een mooi TT feest en zal laten weten wat we ze er van vond en ziet de evaluatie tegemoet.

Zorg en Welzijn

De taakstellingen (1.1 miljoen) worden (weer) niet gehaald. Hoe verder? Haast met evaluatie van buurtteams; toch wel noodzakelijk in verband met de aanstormende datum van 1 januari 2015 (verdere uitrol), lijkt de PvdA.

Blijf samenhang bevorderen (programma DOEN); Zorg/Welzijn, Werk/Inkomen, Transities.

Toegangstaken huidige BJZ? Waar liggen/komen deze. Wat met betrekking tot eventuele frictiekosten (afspraken)?

Werk en inkomen

Taakstellingen (0.7 miljoen) zijn/worden nog steeds niet gehaald en moeten incidenteel wederom worden ingeboekt; wat is het vervolg!!

PvdA project jongeren/politie? Wat is de stand van zaken?

Aantal te verwachten BUIG cliënten 2014 (2038) reëel ? Nu: 2102. In de ophef in de gemeente Midden Drenthe over de verplichte tewerkstelling van mensen met een bijstandsuitkering wordt ook Assen genoemd?! Graag een reactie van het college!

Onderwijs

Wellicht bij nader inzien, … maar dan toch; na overleg met het Drente college wordt besloten dat de halvering van de middelen voor volwasseneneducatie moeten leiden tot wrange keuzes; we laten mensen, waarvan we toch al vinden dat ze een onvoldoende niveau hebben om in te burgeren, voor wat ze zijn, om de spaarzame restanten euro’s te investeren op basisvaardigheden als taal en budgetteringscursussen. Dat laatste is begrijpelijk, maar dat eerste, wat staat daar eigenlijk? Staat daar; je bent hopeloos, geen geld meer, zoek het maar uit!??

Kunst en Cultuur

Wat zijn de consequenties van het samengaan van de besturen van de bibliotheken in Drenthe; wat zijn de gevolgen voor: 1. de samenwerking in de De Nieuwe Kolk? 2. de lokale invloed college/raad (nieuwe Gemeenschappelijke regeling)?

We zullen afronden en ons laven aan de volgende bijdragen en wachten op de reactie vanuit het college; tot zover onze bijdrage in de eerste termijn.

Martin Sagel, fractievoorzitter