Door op 10 april 2013

College achter PvdA voorstel ‘pijpje blazen’ jongeren in uitgaansgebied Assen

In een brief aan het College van 8 mei 2012 heeft de PvdA laten weten bezorgd te zijn over het aantal jongeren dat overmatig drinkt en ten gevolge daarvan veel overlast veroorzaakt. Het thuis of elders indrinken neemt toe waardoor jongeren al onder invloed verkeren als ze het uitgaansgebied betreden en dan al overlast veroorzaken. De PvdA is zeer ingenomen met de reactie van het College op deze brief.

Het College deelt de mening van de PvdA dat het tijd wordt het tij te keren ten aanzien van alcoholmisbruik door een deel van de jeugd tot 16 jaar. Deze jongeren moeten worden aangepakt en gewezen op de gevolgen van alcoholmisbruik voor hen zelf.

Het College is van mening dat het voorstel van de PvdA om door het uitvoeren van een vrijwillige blaastest het zogenaamde ‘pijpje blazen’, in combinatie met een publieksactie en enquête  in uitgaansgebieden in de weekeinden meerdere doelen kan dienen.

Ten eerste is een actie op dat moment een mogelijkheid om jongeren bewust te maken van de gevaren van alcohol. De resultaten van de vrijwillige blaastest en de enquête leiden tot meer inzicht in het zogenaamde ‘indrinken’. Met publicaties kunnen ook ouders en verzorgers gewezen worden op hun verantwoordelijkheid.

De PvdA is blij dat het College bereid is dit onderzoek uit te voeren en hier de maximale resultaten uit wil halen. Daarom wil het College samen met VNN, jongerenwerk, en politie om de tafel, om het voorstel uit te werken in een plan.

Volgens de brief van het College heeft de politie aangetoond dat veel incidenten in de binnenstad tijdens uitgaansuren met alcoholmisbruik te maken hebben. De PvdA is verheugd dat het College heeft toegezegd dat de uitkomsten van het onderzoek kunnen  leiden tot een bijstelling van de notitie over jongeren, drugs en alcohol.

Als de uitkomsten van deze actie vragen om maatregelen in de preventieve sfeer kan een voorstel van het College tegemoet worden gezien. En ook hier geldt dat de PvdA blij is met deze toezegging.

Volgens het College kan het daadwerkelijk onderzoek voor oktober plaatsvinden. Het opleveren van het rapport zal daarna maximaal zes weken duren.