Door op 10 april 2013

Column De vervuiler………

Het is een steeds terugkerende uitspraak, dat de vervuiler moet betalen. Op zich een terechte gedachte. Binnenkort is het weer “Oud en Nieuw”. De meesten van ons gaan weer een gezellige tijd tegemoet. Het feest gaat gepaard met het afsteken van vuurwerk. Afgezien van de BTW is dat onbelast.

Toch knalt Neerlands volk voor tientallen miljoenen euro’s binnen enkele uren de lucht in. Onze ontwikkeling vereist nu eenmaal, dat we de boze geesten moeten afschrikken! Jammer, dat het dan donker is, want zo zien we niet, dat ons vaderland onder een forse rookdeken schuil gaat. We zorgen in enkele uren voor evenveel uitstoot als drie maanden nationaal autoverkeer.

Er wordt reclame gemaakt om dieren binnen te houden. Terecht. Naar verluidt is uit infrarode opnamen is gebleken, dat duizenden vogels tijdens de Nieuwjaarsnacht op een hoogte van meer dan twee kilometer rondvliegen.

Biedt een milieuheffing op vuurwerk soelaas? Nu bestaat het voornemen om Assen tussen nu en 2020 CO2-neutraal te maken. Zal het tegen die tijd leiden tot een vuurwerkverbod?

Luc Rengers