Door op 10 april 2013

Column Oude ansichtkaart

Reeds eeuwen is in Assen vee verhandeld. Zelfs werd een speciaal terrein ingericht met een prachtige architectonisch verantwoorde poort en stallen. De handel vierde hoogtij en werd, al dan niet passend, maar traditiegetrouw bezegeld in het Marktcafé.

De poort en de stallen zijn afgebroken. Om de hoek achter in de Paul Krügerstraat, was het abattoir, een fraai gebouw, naar ik meen in Amsterdamse stijl, dat ruimte moest maken voor woningbouw. Aan de achterzijde was het Badhuis op de plek, waar nu asfalt plaats biedt aan het mobiele blik, dat de klanten en handel van grootgrutter Jumbo vervoerd. De tijd kroop voort en het vee verdween uit Assen. Behalve dan het pluimvee, want twee postduivenverenigingen hebben er nog steeds elk hun eigen clubgebouw.

Sinds jaar en dag biedt het plein ruimte voor evenementen. Een betere locatie voor bijvoorbeeld de TT-kermis is ondenkbaar. Wat van eminent belang is voor Assen, is de aantrekkingskracht van de middenstand. Uit de regio komen duizenden mensen hun boodschappen halen in het Asser centrum. Maar liefst 2,3 miljoen mensen bezoeken jaarlijks warenhuis Vanderveen. Vrij parkeren op het Veemarktterrein heeft grote aantrekkingskracht. Voor een middagje winkelen spaar je zo gauw een tientje uit. Zeg maar 500 euro per jaar. Midden op het Veemarktterrein staat Marktzicht. Dit monumentale pand kan na een forse opknapbeurt een aanmerkelijke horeca-betekenis krijgen.

Er staan echter plannen te wachten om het Veemarktterrein van een andere bestemming te voorzien: Wonen. Assen wil woningbouw door inbreiding, een fout woord, maar dat terzijde. Assen zou groeien naar 80.000 inwoners in 2020. Echter door de crisis stagneert de zaak, waardoor die doelstelling is gewijzigd. Er is becijferd, dat pas in 2030 de 80.000ste inwoner wordt binnengehaald. Mogelijk een berekening met een natte vinger. Het jaarlijks op te leveren aantal nieuwbouwwoningen is inmiddels bijgesteld van 560 naar een dikke 300.

Met plannen in het vooruitzicht met de woningbouw in het Havenkwartier, plannen met Diepstroeten en de ruimte, die Kloosterveen biedt, zul je denken, wat woningbouw op het Veemarktterrein nu nog bijdraagt aan de Asser toekomst?

Dan is de conclusie eenvoudig. Laat het veemarktterrein voor wat het is, knap Marktzicht op en doe je best om werkgelegenheid te behouden en vooral binnen te halen. Die 80.000 inwoners moeten immers ook aan de kost komen.

Kiezen we toch voor realisatie van al die plannen, zal onze stad plaats bieden aan meer dan 100.000 mensen. Leegstand in de toekomst of breken we tussentijds een paar wijken af? In dat geval hebben we het Veemarktterrein ook niet nodig als bouwlocatie. Het nodeloos veranderen van de stad is reeds eerder gebeurd. Of die les geleerd is, is twijfelachtig. Maar wat er ook gebeuren zal……
Gelukkig hebben we die oude ansichtkaart nog.

Luc Rengers