Door op 3 maart 2016

FlorijnAs 4e kwartaalrapportage 2015 25 februari 2016

FlorijnAs

De 4e kwartaalrapportage over het afgelopen jaar geeft nog steeds een positief beeld van de voortgang van het project evenals de prognoses voor de komende 4 jaren. Geld en planning staan op groen en daar kunnen we als PvdA fractie alleen maar zeer verheugd over zijn. De hardwerkende ambtenaren en verantwoordelijke wethouder geven we graag onze complimenten voor het resultaat tot nu toe.

Maar we staan ook aan de vooravond van een paar majeure deelprojecten, waar je als stad buikpijn van kunt krijgen. De komende 2 jaren wordt de centrale doorgang van Assen één grote bouwput en zal er fors aandacht uit moeten gaan naar het aandachtsgebied Minder Hinder en de Communicatie over het gehele project.

Uit de rapportage kunnen we opmaken dat hier fors aandacht aan wordt gegeven. Recentelijk is er nog een informatieavond georganiseerd voor burgers over het Stationsgebied en het tijdelijke circulatieplan om het verkeer een beetjes soepel door te laten stromen. Dit plan ziet er goed uit, maar schuurt wel dicht tegen het centrum aan waar ook het winkelend publiek en fietsers zich bevinden. Zo wordt het verkeer omgeleid van de Oversingellaan richting Oostersingel en Javastraat om vervolgens via Het Kanaal weer op de gebruikelijke doorgaande route te komen. Graag vraagt de PvdA fractie extra aandacht van de wethouder voor de verkeersafwikkeling op de Oostersingel en Javastraat, omdat het hier erg druk kan worden en bochten het zicht voor bestuurders van auto’s ontnemen.

Er is veel aandacht voor het realiseren SROI, daar is de PvdA fractie zeer verheugd over. De Blauwe Klap heeft werk voor 15 personen opgeleverd en 10 zijn er zelfs doorgestroomd naar regulier werk. Het Stationsgebied levert eveneens SROI rendement op, de Stadsboulevard Noord 2 fte en het project Amelte maar liefst 10 fte aan SROI. Wij hopen de komende jaren op nog mooiere resultaten.

Naast de gebruikelijke problemen die ieder stedenbouwkundig project kent, zoals aankoop van panden, onteigeningen en minnelijke overleg is er veel aandacht om de hinder voor burgers en bezoekers tot een minimum te beperken. Ook worden er slimme initiatieven met bedrijven uit Assen ontwikkeld. De E-bike wordt steeds populairder gemaakt, zodat autokilometers teruggedrongen zullen worden. Goed plan. Maar ook de samenwerking met scholen is enorm te noemen en vergroot de betrokkenheid van de jongere Assenaar met de stadsontwikkelingen en innovaties. Ook hiervoor wil de PvdA fractie het college een compliment geven.

Voor het overige vraagt de PvdA fractie het college en de wethouder om vooral voor de komende jaren de vinger extra strak aan de pols te leggen om ook de laatste 90 miljoen euro zorgvuldig te besteden en het project tot een goed einde te brengen.

Henri Ploeg