8 oktober 2017

FOC bijdrage, opiniërende vergadering 5 oktober

Er is veel tijd verstreken sinds 11 februari 2016, nog even en we zijn 2 jaar verder.

Het duurt allemaal te lang en dat bevordert niet de voortgang van de ontwikkeling van de binnenstad omdat daar, zo horen wij en vernemen wij, veel ondernemers en investeerders eerst willen weten wat er met het FOC gaat gebeuren alvorens zakelijke stappen te willen, te durven of te kunnen zetten.

In het raadsvoorstel vraagt het College ons in te stemmen met  de manier waarop de initiatiefnemer invulling geeft aan de voorwaarden van de Raad, vervat in de motie van 11 februari 2016.

De PvdA geeft in het opiniërend debat aan dat de standpunten binnen de fractie t.o.v. het FOC nog steeds verdeeld liggen en dit de bijdrage van de fractie in het debat ook nu weer zal beïnvloeden.

De fractie is het er wel over eens dat het voorstel niet sterk is. Niet sterk omdat het College zelf in het voorstel aangeeft dat veel van wat de initiatiefnemer aangeeft nog nader ‘uitgewerkt’ en ‘geconcretiseerd’ moet worden?! De PvdA begrijpt werkelijk niet waarom deze concretisering en nadere uitwerking niet al ter hand is genomen? Dit onderwerp ligt zo gevoelig bij de Raad dat het College op voorhand heeft kunnen weten dat (zowel positief als negatief ingestelde) fracties en raadsleden hiermee geen genoegen (kunnen) nemen.

Wij hebben als voorbeelden genoemd de werkgelegenheid voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt en het convenant wat er ligt met o.a. Alescon en de WPDA; te weinig concreet wat ons betreft. Wij willen meer meetbare resultaatafspraken dan intentieverklaringen.

Het zogenaamde aanbod parkeerbeleid is o.i. totaal misplaatst en legt ongegeneerd een financiële claim op de middenstand en de gemeente.

Begrippen als ‘substantiële bijdrage’ worden niet nader uitgelegd en zijn er meer zaken die maken dat wij dit voorstel alleen daarom al niet kunnen steunen en ook niet goed begrijpen hoe het College dit aan de Raad heeft willen voorleggen? Wel is er waardering voor de samenwerking tussen investeerders, zoals die van het FOC en ICEworld op het gebied van de energie huishouding en het parkeerbeleid.

Wij hebben nog aangegeven dat in dit dossier echt voorkomen moet worden dat we elkaar vandaag denken te verstaan maar later blijkt dat we elkaar toch niet goed hebben begrepen; de zogenaamde ‘interpretatieverschillen’ achteraf.

Wel ook benadrukt dat onze fractie het belang inziet om voor het TT gebied, de TRZ toeristisch recreatieve zone, dat nu eens plannen bewaarheid worden. De fractie van de PvdA ziet het grote belang er van voor Assenaren, de gemeente, Drenthe en zelfs Noord Nederland.

Wij spreken ook nog onze zorg uit over de werkrelatie van de gemeente met de partners van TT World.