12 november 2017

FOC

Het waren weer roerige weken in Assen rondom het thema FOC.
Na het debat twee weken geleden ben ik bijna dagelijks wel benaderd door voor en tegenstanders en konden wij in de media de afgelopen week elke dag wel iets lezen over, of gerelateerd aan het FOC. Dat ging van al bekende stellingnames, het % leegstand in Assen t/m uitgelekte mails waarin een doorkijkje werd geboden in de onderlinge communicatie en strategie van verschillende betrokkenen. Het zij zo, we hebben het tot ons genomen en vinden er iets van, maar willen ons beperken tot het voorliggende raadsvoorstel en ons standpunt daarover als fractie vd PvdA.

Binnen de PvdA fractie is de hele FOC-discussie nog steeds een worsteling, ook met aanvullende informatie van het College naar aanleiding van het debat in de Raad op 5 oktober. Overigens dat de leden van de PvdA fractie verschillend denken over het FOC concept is niet zo vreemd, gelet op het feit dat onze achterban er ook verschillend in staat.

Wij constateren dat het proces tot op heden erg moeizaam verloopt. Na terugtrekking door het College van het initiatief bij de provincie is het recentelijk opnieuw aan ons voorgelegd met te weinig concrete uitleg en toezeggingen, waardoor voor meerdere fracties niet voldoende was voldaan aan door de raad gestelde voorwaarden vermeld in de motie.

Na een stevig debat op 5 oktober heeft het College in de reactie op de door de Raad gestelde voorwaarden verdere concretisering aangebracht, desondanks blijven nog een aantal zaken open die blijkbaar niet afdwingbaar zijn (zoals SROI, Fair Wear) of nu nog niet definitief vastgelegd kunnen worden.

Een deel van de PvdA-fractie mist commitment en overtuiging bij de initiatiefnemer en bij het College om tot een zo goed mogelijk plan te komen, doelend op de gevoeligheden die op 5 oktober, maar ook al eerder zijn geuit in de raad.
Maar waar we het wel over eens zijn binnen de PvdA is het belang van voldoende werkgelegenheid, goede banen, onder goede omstandigheden, waarbij maximaal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ingezet kunnen worden. In dat opzicht heeft de informatie verkregen uit de contacten die wij hebben gelegd met de directeuren van Alescon en de WPDA positief gewerkt .

Zoals als al aangegeven is om redenen een deel van onze fractie niet enthousiast over de komst van een FOC/OutleTT, maar hiervoor is op 11 februari 2016 wél gekozen door een meerderheid van deze raad. Dit is door de fractie uiteindelijk als uitgangspunt genomen voor het gesprek over het voorliggende voorstel.
Er is nu een nadere invulling gegeven aan de moties en wij respecteren de uitleg dat op meerdere punten nu niet een nog concretere invulling kan worden gegeven.
De PvdA fractie kiest er daarom voor om akkoord te gaan met de te nemen vervolgstappen, en zal de fractie van de PvdA met het voorliggende raadsvoorstel instemmen.

We zullen als fractie de verdere processtappen belangstellend en kritisch blijven volgen en zullen de plannen alsnog ter discussie willen stellen daar waar dit volgens onze fractie nodig en vereist is, zoals bij de besluitvorming van het bestemmingsplan en de vaststelling van de verschillende privaatrechtelijke overeenkomsten (oa ontwikkelovereenkomst en definitieve koopovereenkomst).