Door op 14 januari 2017

Gaswinning in Assen

De PvdA fractie wil haar waardering uitspreken voor het doorlopen proces. We hebben in de raad uitgebreid over het winningsplan gesproken tijdens het opiniërend en besluitvormend debat, daarnaast is er overleg geweest, zo lezen we, met Dorpsbelangen Loon, wijkvereniging Marsdijk en apart ook nog met inwoners.

Het resultaat is een uitgebreid en goed onderbouwd advies dat ingaat op de zorgen en vragen van inwoners en de raad: We willen geen gaswinning onder Assen en omgeving, echter we moeten rekening houden dat de minister dit advies niet volgt. In dat geval wordt in het advies gewezen op de gevolgen voor het Nationale Park Drentse Aa, wordt benadrukt dat communicatie van de NAM en EZ naar de inwoners echt beter moet, en moet afhandeling van schade en de omgekeerde bewijslast goed geregeld zijn. Belangrijke punten, ook voor mijn fractie.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid hanteert het voorzorgsprincipe “Voorkomen is beter dan genezen” (in goed Nederlands). De PvdA fractie vertaalt dit ook naar: dat we versneld moeten overstappen op duurzame energie zodat gaswinning niet meer nodig is. Een win-win situatie.

Tot slot: De PvdA fractie gaat akkoord met het advies aan de minister van Economische Zaken m.b.t. gaswinning in Assen.