Geen gaswinning onder Assen

16 februari 2018

Mondelinge vraag gesteld tijdens de raadsvergadering van 8 februari: Geen gaswinning onder Assen

Over het gasdossier is al heel veel gezegd maar tegelijkertijd zijn we er nog lang niet over uitgepraat. De gevolgen van gaswinning in Groningen zijn duidelijk, het overleg over schadeafhandeling verloopt moeizaam en de inwoners leven in onzekerheid.

Natuurlijk is de situatie in Drenthe anders dan de situatie in Groningen maar dat neemt niet weg dat ook de inwoners van Drenthe zich zorgen maken en zich bezighouden met de gevolgen van gaswinning uit de Drentse bodem.

Begin deze maand is de gaswinning in Loppersum stilgelegd en is er advies uitgebracht door Staatstoezicht op de Mijnen om de gaswinning uit het Groninger veld terug te brengen naar 12 miljard kuub. Minister Wiebes heeft aangegeven dat hij de leveringszekerheid van gas aan binnen- en buitenland niet in het geding wil brengen en zal eind maart met een oplossing komen voor het terugschroeven van Gronings gas. Momenteel wint de NAM nog steeds gas uit gasveld Vries-10 op basis van een oude vergunning, in afwachting van een nieuw besluit van de minister. Vorig jaar heeft de gemeente Assen samen met de omliggende gemeenten advies en zienswijze uitgebracht over het nieuwe winningsplan Westerveld en is een duidelijk nee uitgesproken.

Wij maken ons zorgen dat de gaswinning onder Assen omhoog gaat om het verlies uit het Groninger veld te compenseren. Daarover hebben we een paar vragen:

Wat is op dit moment de stand van zaken, en wat zijn de resultaten wat betreft het overleg met andere Drentse gemeenten, en de contacten over de gaswinning in Drenthe met het ministerie? Zijn in deze contacten de eventuele consequenties voor Drenthe benoemd nu de gaswinning in Loppersum is stilgelegd? Is het College van mening dat de Drentse zorgen en de eerder geformuleerde standpunten om geen gaswinning in Drenthe toe te staan voldoende onder de aandacht van de verantwoordelijke minister zijn gebracht? Kan het College aangeven hoe zij dit doet?