8 oktober 2017

Groningen Airport Eelde, opiniërende bijdrage 5 oktober

In onze bijdrage geven wij aan dat het voorliggende raadsvoorstel ‘gedwongen nering’ is. Wij benoemen nog eens nadrukkelijk dat bij een keuze om wel of niet een nieuw, niet bestaand vliegveld in Noord Nederland aan te leggen, wij niet zouden instemmen. Echter vanwege het feit dat het vliegveld er al ligt en er niet lang geleden veel is geïnvesteerd (baanverlenging) heeft de fractie eerder al gekozen voor de optie ‘investeren’. Daarbij is de voorwaarde gesteld dat ondernemers financieel moeten bijdragen aan de nieuwe benodigde investeringen om het vliegveld in bedrijf te houden.

Als zodanig staan wij ‘positief’ t.o.v. het voorliggende raadsvoorstel waarbij wij ook wel inzien dat de door H. Post ‘beloofde’ bijdrage vanuit ondernemers (plusminus 10 miljoen) nog boterzacht is.

Wel goed nieuws dat de provincie bereidt is een deel van onze bijdrage (2.1 miljoen) voor haar rekening wil nemen.

Met de beoogde organisatiestructuur kunnen we akkoord gaan, leunend op de vele bijlagen van partijen met kennis van zaken die daarover o.a. op organisatorisch, juridisch en fiscaal gebied positief zijn.

We blijven aangegeven dat we van de aandelen (10%) af moeten omdat Groningen Airport Eelde (GAE) wat ons betreft een provinciaal dossier is en Assen, als enige van de 12 Drentse gemeenten, hierin geen plaats heeft.

We geven nog aan dat we zien dat de luchtvaartindustrie flink in beweging is. Schiphol wil/moet uitbreiden en in die discussie popt af en toe ook GAE op als regionaal vliegveld die wellicht in de (nabije) toekomst een rol kan spelen in de overloop van Schiphol.

PS: De woordvoerders van de PvdA van de gemeente Assen, Tynaarlo, Groningen, provincie Groningen en Drenthe hebben over GAE een aantal keren overlegd.