Door op 10 april 2013

Grote kans landelijke uitrol pilot werkloze jongeren in ondersteunende taken bij de politie

De vragen van SP Tweede Kamerlid Nine Kooiman over het project werkloze jongeren bij de Regio Politie Drenthe en de reactie van raadslid Hilly Vrieling namens de PvdA fractie Assen met de feiten ter informatie en ondersteuning aan het PvdA Tweede Kamerlid Ahmed Marcouch, kon natuurlijk niet uitblijven. Het gaat nl. over de succesvolle pilot van de PvdA fractie Assen.

Vragen van de SP Kamerfractie aan Min. Opstelten over het project werkloze jongeren bij de Regio Politie Drenthe.

SP kamerlid Nine Kooiman vindt het vreemd dat de Regiopolitie Drenthe werklozen inhuurt, terwijl er tegelijkertijd 2500 mensen die ondersteunend werk doen bij de Nederlandse politie ontslagen worden. Volgens het SP kamerlid kan het niet de bedoeling zijn, dat de politie normale banen opvult met jongeren uit een werklozen project.

Zij willen opheldering van de minister hierover.

Een reactie van mij namens de PvdA fractie Assen met de feiten ter informatie en ondersteuning aan ons PvdA kamerlid Ahmed Marcouch, kon natuurlijk niet uitblijven. Het gaat nl. over het succesvolle pilot van de PvdA fractie Assen.

Onderstaand de reactie naar Ahmed Marcouch.

Ondergetekende heeft in de gemeenteraad van Assen in 2011 een initiatief raadsvoorstel namens de PvdA fractie ingediend met een opdracht aan het College van B&W van Assen om de mogelijkheid te onderzoeken van werkloze jongeren in ondersteunende taken bij de politie. Hierbij zend ik het initiatief dat met een ruime raadsmeerderheid is aangenomen. Het College heeft de opdracht aanvaard en uitgevoerd. Dit heeft geresulteerd in een fantastische pilot voor 2 jaar waarin werkloze jongeren in de gemeente Assen  de kans krijgen werkervaring op te doen bij de Politie Drenthe en de politie ondersteund in haar administratieve taken. Twee vliegen in één klap. De pilot liep op 20 september 2012 één jaar en met groot succes en  grote tevredenheid. Dit is te lezen in de beantwoording van het College op de  schriftelijke vragen namens mijn fractie.

De werkelijkheid is dus, dat de politie Drenthe haar maatschappelijke betrokkenheid toont, door met de ISD Werkplein Baanzicht en de gemeente Assen tot een geweldige samenwerking te komen om werkloze jongeren in een pilot bij de politie werkervaring op te laten doen in een zgn. BBL traject.  Er is geen enkele garantie op een baan bij de politie, het is wel een garantie voor dergelijke jongeren om werkervaring op te doen.  Over het algemeen staan deze categorie jongeren  niet altijd te trappelen om bij de politie aan de slag te gaan. Mijn fractie is er trots op dat we dit in Assen voor elkaar gekregen hebben. Jongeren die geen middenvinger opsteken, maar hun duim omhoog steken als het om werken bij de politie gaat. Daar doen we het voor!

In de contacten die ik met Marcouch had mailde hij mij voornemens te zijn een motie in te dienen om de  minister de mogelijkheid te laten onderzoeken om een pilot zoals in Assen door de Nationale Politie landelijk in te zetten. Bovengenoemde informatie was een goede aanvulling voor hem waar hij mij dankbaar voor was. Tevens stuurde ik hem het door mij in 2011 ingediende initiatief raadsvoorstel voor werkloze jongeren in ondersteunende taken bij de politie en de evaluatiebrief van het college van december vorig jaar waarin het succes van de pilot beschreven stond.

Een mooie samenwerking tussen een PvdA kamerfractielid en PvdA raadslid Assen. Op de uiteindelijk ingediende motie door Marcouch op 31 januari is door de minister zijn steun toegezegd mits de randvoorwaarden helder waren, en dat was het geval. Volgens de indiener was het juist een voorwaarde dat er geen arbeidsplaatsen bij de politie ingevuld of opgevuld mogen worden door werkloze jongeren.

De PvdA motie is dinsdagmiddag 5 februari in stemming gebracht in de tweede kamer en met alleen de SP tegen aangenomen. Een groot succes.

We blijven het volgen en hebben er vertrouwen in dat het doel van de motie tot uitvoering gebracht zal worden.