Door op 30 november 2015

Huishoudelijke hulp (HH1), foute boel!

Naast al het zorgwekkend wereldnieuws is het af en toe lastig om te blijven focussen op hetgeen op de politieke agenda van onze stad staat; waar hebben we het over?! Waar hebben we het over als je de beelden van de vluchtelingenstromen ziet, de shock en ontreddering ziet in Parijs en in Brussel, de paniek en stress ‘voelt’ die in delen van Europa heerst.

In de wetenschap van het geluk om in Nederland te wonen, pakken we de draad natuurlijk elke dag ‘gewoon’ weer op en hebben wij het over onze eigen problemen die ook om een oplossing vragen. Dan hebben we het over onze eigen armoede, de vraag wel of geen FOC, de keuze van wel of niet individuele zorgkeuzes, de wel of niet kap van bomen op de Brink, de problemen in de thuiszorg.

Dat laatste baart de fractie grote zorgen. Onlangs hebben we naar aanleiding van de situatie in Emmen hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college en gevraagd aandacht te hebben voor de financiële situatie van ook overige aanbieders van HH1 in Assen. Tot onze schrik hoorden we vervolgens over de financiële problemen bij TSN en het risico van een faillissement. TSN werkt ook voor bewoners in Assen. Geen goede zaak!
Is dit het gevolg van een tekort aan middelen bij de gemeenten, de niet reële inschrijvingen van zorgaanbieders op te scherpe aanbestedingen, met als gevolg het bereiken van budgetplafonds ver binnen het begrotingsjaar of zelfs faillissementen?

De burgers mogen hiervan niet de dupe worden en moet worden voorkomen dat er telkens maatschappelijke onrust ontstaat.

Ik realiseer mij dat onze gemeente voor een deel afhankelijk is van landelijk beleid en door het Rijk beschikbaar gestelde middelen, en dus niet voor alle negatieve gevolgen verantwoordelijk kan worden gesteld. Echter, we hebben gezamenlijk (Raad en College) ook een welgemeend uitgangspunt vastgesteld; ‘niemand tussen wal en schip’! En dus is het zaak om eerst de gedupeerde burger te helpen en daarna eventueel met een rekening op pad te gaan met vraag wie die gaat betalen, ……niet andersom!

Martin Sagel