RKC onderzoek naar winsten in de zorg

8 februari 2018

Bijdrage ‘RKC onderzoek motie zorggelden’ raadsvergadering 1 februari 2018

De zorgsector maakt winst, maar hoe hoog deze winst moet of mag zijn wordt verschillend over gedacht. Recentelijk onderzoek van de Erasmusuniversiteit laat zien, dat zorgaanbieders rondom Assen hoge nettowinsten generen, tot wel 35% op een omzet van €1 miljoen. In Brabant zelfs winsten van 30%-50%. In regio Assen maken Zorgbv’s 27%-32% winst en Zorgstichtingen 15%-19%. Nog hoog als je bedenkt dat 10% redelijk is en de norm zou moeten zijn. Volgens de onderzoekers is “winst publiek geld, dat niet aan zorg is besteed”! Het lokale winstcijfer moet naar de mening onze fractie substantieel lager. Een onderzoek uit maart 2017 van Gupta Strategists, ziet het fenomeen winst weer anders. Het betreft een studie naar winst, macht en regulering in de Nederlandse gezondheidszorg. Op een zorgomzet van €80 miljard, wordt €7 miljard winst gemaakt. Zorgmacro gezien een winst van 10%. Zorgprofessionals verdienen veel, intramurale gezondheidszorg en ziekenhuizen beduidend minder. Maar concluderen de onderzoekers: winst is nodig om meerwaarde te creëren, dus focus je niet teveel op de winstgevendheid, maar meer op de kwaliteit en de doelmatigheid van zorg. De PvdA-fractie ziet dit toch genuanceerder en legt de focus op zowel exorbitante winsten èn op de gewenste kwaliteit van de geleverde zorg. Daarom hameren wij ook op een betrouwbare monitor voor het sociaal domein.

Het voorgestelde RKC-onderzoek is zeker nodig en moet uitgevoerd worden volgens advies in de notitie. En het verdient zeker vervolgonderzoek als er opvallende uitkomsten zijn. Maar als we daarna pas maatregelen treffen is dit rijkelijk laat. De fractie van de PvdA is van mening, dat we nu alvast gewenningsgedrag moeten introduceren door zorgaanbieders te verzoeken inzicht te geven in de V&W-rekening en de nettowinst. De aandacht van de gemeente moet enerzijds gericht zijn op de geleverde kwaliteit van zorg (monitoren) en anderzijds op de jaarrekening van een zorgaanbieder. Tot slot: wat ons betreft zegt het College néé tegen zorgaanbieders met een hoger winstpercentage dan 10%. Een percentage boven 10% vraagt om een goede onderbouwing. Een motie hiervoor indienen in de volgende raadsperiode is een serieuze overweging van onze fractie.