Door op 7 juli 2016

Jaarrekening 2015 en Voorjaarsnota 2016

Martin Sagel weblogBijdrage Jaarrekening 2015 en Voorjaarsnota 2016.

De Jaarrekening.

Vandaag bespreken we, gegeven de omstandigheden, de jaarrekening alleen op hoofdlijnen en komen er na het zomerreces meer inhoudelijk op terug.

De gemeente lijkt financieel in controle ondanks de vele ongewisse bewegingen vanuit het Rijk. Het  forse exploitatietekort laat zich op het eerste gezicht goed uitleggen vanwege de omzetting van dure leningen en de daarmee gemoeide kosten. Maar dit kun je zien als ‘diepte-investering’ en lijkt verantwoord beleid.

De Voorjaarsnota.

Goed om te lezen dat de financiële prognoses voor de dit jaar en de komende jaren sluitend zijn.

Ook in de voorjaarsnota valt op dat er sprake is van meerdere onverwachtse tegenvallers en meevallers en dat lijkt ons lastig om op te sturen.

Duurzaamheid.

Goed om te lezen dat duurzaamheid is verheven tot overkoepelend beleidsonderwerp, terecht! De PvdA ziet de noodzaak van dit thema en wil dat er ambitieus en doelgericht  (SMART)  aan gewerkt  blijft worden.

Hierbij hebben we wel zorgen over de mogelijke consequenties vanuit de discussie over de saldering van zonne-energie .

In de begrotingsbesprekingen in het najaar willen we concreet worden in het omzetten van openbare verlichting naar LED en voorstellen doen voor de financiering.

Het  moto van de PvdA: De kost gaat voor de baat uit! Het is een kwestie van willen/ballen!

Sociaal domein.

We zetten stap voor stap in de transformatie en doen dat met vallen en opstaan en we leren veel.

De praktijk leert ons aldus om heel kritisch te blijven. De situatie van VeiligThuisDrenthe is hiervan een voorbeeld. Maar ook de berichtgevingen over wantoestanden in Gelderland geven daartoe aanleiding.

Volgens ons is het ook zaak om beducht te zijn voor het creëren van nieuwe monopolisten in de uitvoering van zorg.  Zonder te willen stellen dat hiervan al sprake is kan je als voorbeeld Vaart Welzijn nemen. Een uitvoeringsorganisatie die nog maar sinds 2015 voor de gemeente aan het werk is en steeds meer aanpalende taken en verantwoordelijkheden krijgt.

Als gemeente moet je grip op het beleid in uitvoering houden om je  eindverantwoordelijkheid te kunnen blijven waarmaken.

In het belang dat we in de monitoring van het sociaal domein gaan werken met kwaliteitsindicatoren zullen we daar de komende maanden komen met voorstellen.

Voor de komende tijd kijken wij uit naar de resultaten van het uitstaande onderzoek van de Rekenkamercommissie in de WMO  .

Jeugdzorg

De door het College voorgestelde versterking van de Jeugdzorg in Assen juichen wij toe. De recent loskomende informatie over en vanuit de samenwerkende partijen, Vaart Welzijn, Jimmy’s, de jongeren en het College geven wel de nodige vraagtekens.

Als PvdA onderscheiden we echter een kardinaal punt in deze informatie en dat is het punt van een eigen locatie voor jongeren in samenwerking met Vaart Welzijn en haar uitgewerkte aanbod ter versterking van de Jeugdzorg; SWAG.

Die eigen locatie doet er toe en is van belang voor alle jongeren die willen bijdragen aan een versterking van de Jeugdzorg in Assen.

In de brief van het College aan de Raad wordt gezegd dat het College wil overwegen hier alsnog over te praten en te investeren. De PvdA vraagt van het College om hierover concreet te worden; bent u bereidt om in overleg met de jongeren toe te zeggen zorg te dragen voor die eigen locatie? Een relatief kleine moeite met mogelijk zeer positieve effecten, … en een waardering voor de inzet van de betrokken jongeren die zich willen inzetten.

In afwachting van de reactie van het College willen wij daartoe anders een motie tot inzet maken in de tweede termijn.

Sociaalbeleid

We willen graag dat we het armoedebeleid in de stukken in het vervolg breder definiëren en niet alleen sturen  op de groep tot 120% van het minimum inkomen. Onderzoek heeft aangetoond dat ook de verborgen armoede en de werkende armen een steeds groter probleem vormen.

Dan het dilemma over de onverwachte meerkosten van de WSW’ers en Mee-werkers in de groenvoorziening; de voorjaarsnota is hierin o.i. onduidelijk. De tekst varieert van ‘probleemschets’  tot al genomen besluit.

Wat is de feitelijke stand van zaken?

Maaibeleid

Met betrekking tot het nieuwe maaibeleid willen wij met de volgende opmerkingen niet de gehele discussie vandaag weer lostrekken. Maar we willen wel van de gelegenheid gebruik maken om het belang van adequate reacties  vanuit de gemeente aan te geven op meldingen die te maken hebben met de veiligheid (onoverzichtelijke kruisingen, slecht zichtbare borden en/of overige signalen, e.d.).

Sociale woningbouw

Het onderwerp goedkopere sociale woningbouw blijft onze aandacht, c.q. onze zorg hebben.  Het onderzoek naar de gevolgen van de verhuurderheffing door het Centrum voor onderzoek van de lagere overheden van de RUG geeft daartoe o.i. alle aanleiding. Zeker in relatie tot de aanname dat de vraag naar goedkopere sociale huurwoningen zal groeien.

IJsbaan

Wij ondersteunen van harte de ideeën voor een ICE-world en zien hierin voorstellen van het College graag tegemoet.

De PvdA stelt vast dat de voorjaarsnota in lijn ligt met het College-programma en gaan met vertrouwen het vervolg tegemoet.

Martin Sagel, fractievoorzitter.