Onze bijdrage voor de kaderbrief

22 juli 2023

Voorzitter,

2 weken geleden was deze gemeenteraad in gesprek over het jaarverslag van 2022 en werd door diverse fracties zorgen gedeeld over het “ravijn”, het forse geldtekort dat gemeenten staat te wachten in 2026. We spraken toen over onze verwachtingen dat het kabinet hier nog een oplossing voor zou zoeken. Een dag later en het kabinet viel.

Dit betekent voor veel mensen een opluchting en een nieuwe kans, maar het betekent ook vertraging op een heel aantal onderwerpen die heel erg van belang zijn. Wat gebeurt er voor de mensen die nu niet goed weten hoe ze het einde van de maand moeten halen met hun inkomen? Wat gaan we nu besluiten om de natuur te beschermen, het klimaat te verbeteren en daarmee de kans op een gezond en veilig thuis en leven voor iedereen ter wereld?

Wat gaan we doen om te zorgen dat we, als inwoners van Assen, Drenthe en Nederland, elkaar onderweg niet kwijtraken? Tegenstellingen geven vaak reden tot spanningen, discriminatie en racisme, geweld en vernieling. Hiermee wordt het ieder voor zich en God voor ons allen. Tegenover elkaar staan helpt niet, verbinding vinden is daarom van belang. Verbinding met elkaar, om samen de toekomst vorm te geven en de problemen van de huidige wereld aan te pakken. Die verbinding is er binnen deze gemeenteraad en deze verbinding wordt ook gezocht door het college. Ondanks dat we het vaak niet met elkaar eens zijn, blijven we zoeken naar het samen doen. Dit is een groot compliment naar het huidige college.

Vanuit die verbinding hebben we als raad in mei en juni 4 avonden werkbezoeken afgelegd in alle wijken van deze mooie stad. We hebben veel enthousiaste mensen gezien en gesproken, mensen die zich inzetten voor een goed plan in hun buurt, in hun wijk. Het slotstuk was de Motiemarkt, waarbij veel van de mensen met goede plannen aanwezig waren in het gemeentehuis om hun plannen nog verder uit te leggen. Een waardevolle avond. Daarna volgde een paar weken van heel veel overleggen met en tussen de verschillende fracties. Het resultaat is een flink aantal moties die vandaag besproken gaan worden. Naast die moties bespreken we natuurlijk ook de Kaderbrief 2024. Wat wil het college in het nieuwe jaar gaan doen, en hoeveel geld is hiervoor beschikbaar?

Als PvdA fractie hebben wij een aantal reacties op de voorstellen die het college doet.

• Duurzaamheid: er staat vermeld dat er sprake is van een toename van het stroomgebruik en dat de gemeente de duurzame bronnen moet blijven onderzoeken. Wij zien dat hier vooral een constatering wordt gedaan, maar we missen duidelijke ambities, daadkracht. Welke keuze wordt er nu gemaakt, welke richting wordt gekozen? Hoe maken we een grotere stap in het besparen van energie, het op een andere manier opwekken van energie EN – iets wat we niet teruglezen, maar misschien wel veel belangrijker: het voorkomen van energiearmoede bij mensen?
  • Stationsgebied, in de kaderbrief het gebied Assen Zuidoost: het is goed om te bekijken hoe we onder andere dit gebied kunnen aanpassen aan de huidige tijd. Het lijkt een mooi gebied voor bijvoorbeeld huisvesting van studenten, een combinatie van werken en wonen, bijv kleine kantoren, werkruimtes, praktijken. Wonen en kantoren boven, kleine ondernemers beneden. We zijn benieuwd naar de concrete plannen en denken dat hier mooie stappen te maken zijn.
  • Vergroenen van de stad: ondanks dat we de groenste stad van Nederland zijn, kunnen we hier nog verder in gaan. Stenen en tuintegels eruit, meer groen, bomen, water, een omgeving waarin meer insecten en andere dieren kunnen leven. Hoe meer groen we in onze omgeving hebben, hoe koeler het blijft in hete zomers, en hoe meer het bijdraagt aan onze gezondheid. We dienen daarom samen met GroenLinks en de ChristenUnie de motie Steenbreek in, omdat dit initiatief heel concreet inwoners helpt om hun leefomgeving te vergroenen.
  • Als stad en haar inwoners hebben we een morele verplichting naar mensen die het minder goed hebben, bijvoorbeeld asielzoekers. Ik ben er trots op dat wij als Assen zoveel mensen opvangen die een nieuwe plek zoeken in de wereld. Het vinden van een huis voor hen is nog wel een worsteling. Daarop aansluitend is het voor iedereen duidelijk dat het bouwen van voldoende woonplekken niet goed lukt op dit moment. Er wordt te weinig nieuw gebouwd, en al bestaande woningen zijn voor veel mensen niet te betalen. Daarom is het goed om te bekijken of er een subsidie mogelijk is voor het kopen van huizen, die niet gekoppeld is aan de koper, maar aan de woning. In de plannen van minister Hugo de Jonge lijkt hier ruimte voor te zijn. Onze oproep aan het college is om creatief te blijven naar mogelijkheden om een goede woning voor iedereen mogelijk te maken.
  • Aanpassingen in het stadhuis: met de andere manieren waarop de inwoners van Assen de gemeente kunnen bereiken, bijv via de website of andere digitale vormen, is het te snappen dat de inrichting van het stadhuis anders moet. Let er bij het maken van de plannen voor de verandering op dat met name het deel van het stadhuis waar de inwoners ook kunnen komen, het wel toegankelijk moet zijn, net als de informatie op de website. De dienstverlening moet inclusief blijven/inclusiever worden, dus ook niet allemaal maar digitaal.
  • Krapte arbeidsmarkt: hebben we al vaker over gesproken. Wanneer we niet de mensen hebben om bepaalde projecten te bedenken en uit te voeren, dan moeten we misschien als raad ook andere, of kritischere keuzes maken. Wat doen we wel en wat schuiven we even door? En een oproep aan de organisatie om creatief te blijven nadenken over de plek waar je nieuwe medewerkers kunt vinden.
  • Dan de richting waar de gemeente als organisatie heen wil. Een netwerkorganisatie, een aantal vakmensen die door meerdere gemeentes ingezet kan worden, hierdoor sneller kunnen schakelen, taken die gedaan moet worden ook kunnen uitvoeren. Maar dit vraagt nogal wat van de medewerkers. Niet elke werknemer vindt het prettig om op diverse plekken ingezet te worden, niet elke werknemer kan makkelijk en snel schakelen, niet elke werknemer vindt werken op projectbasis of in een tijdelijke klus prettig. Blijf daarom altijd aandacht houden voor alle medewerkers: zit iedereen op de goede plek, doen ze de goede dingen, met een goed evenwicht tussen vastigheid en uitdaging, tussen zekerheid en wisselende taken. -we missen voorstellen met betrekking tot Sport en Cultuur. Met name de breedtesport verdient de aandacht van deze raad. We zorgen erg goed voor onze voetbalverenigingen, maar de rest lijkt wel wat te blijven liggen. Reden voor ons om ons in te zetten voor een nieuwe sport in Assen. Daarover later meer.

Ik wil eindigen met een persoonlijke reflectie. Wanneer we door Assen lopen, zien we een bruisende gemeenschap, vol ideeën en initiatieven. De raad on tour en de motiemarkt lieten dat meer dan ooit zien. Maar onze fractie spreekt dagelijks mensen voor wie het leven hier niet zo gemakkelijk is.

Mensen die aan het einde van de maand staren naar stapels onbetaalde rekeningen. Mensen die dringend zorg nodig hebben, maar worden geconfronteerd met wachtlijsten en medicijntekorten. Mensen die zich ontzettend eenzaam voelen, zonder verbinding met de mensen om hen heen. Ik ben mijn bijdragen in het verleden wel eens begonnen met een verhaal, een sprookje. Maar dit is geen sprookje, het is de harde realiteit voor veel stadgenoten. Het zou uw buurman kunnen zijn, iemand van uw sportclub, of zelfs een familielid.

Als PvdA-fractie, en ik weet dat de SP zich hier ook sterk voor maakt, willen we voorstellen om deze stadsgenoten te ondersteunen. Het is meer dan alleen een voorstel, het is een pleidooi voor menselijkheid, een oproep tot actie. Dit voorstel komt later op de middag voorbij. Gezamenlijk kunnen we iets betekenen voor de inwoners van Assen. Ik wil benadrukken, zoals ik twee weken geleden ook deed: het college hoeft wat betreft de PvdA Fractie niet voorzichtig te zijn bij het voorstellen van nieuwe maatregelen om het leven voor veel Assenaren gemakkelijker te maken. Het is niet alleen een kwestie van beleid, het is een kwestie van menselijkheid. Toon daadkracht, toon moed.

Voorzitter,

De Kaderbrief laat mooie voorstellen zien, geeft richting en vraagt van ons als raad nieuwe ideeën, actief meedenken en daarna besluiten over deze voorstellen. Laten we samen daarin blijven optrekken, omdat we allemaal het beste voorhebben met de stad en haar inwoners. Gezamenlijk voor een eerlijker Assen.