Door op 10 april 2013

Project werkervaringsplek jongeren politie van start

Vandaag is er reden tot vreugde, omdat de politie Drenthe 9 werkloze jongeren de kans geeft op een werkervaringsplek voor 2 jaar. Wat is de aanleiding geweest voor dit project en wat is de rol van raadslid Hilly Vrieling hierin geweest?

Vorig jaar was zij aanwezig bij de presentatie van de hulpverleningsdiensten Drenthe voor raadsleden.
Daar kwam ze in gesprek met het districtchef Noord, Piet Dol. In dat gesprek zijn ze op het idee gekomen, om eens te kijken of er mogelijkheden zijn om de politie ondersteuning te bieden bij hun administratieve taken, die dan door werkloze jongeren uitgevoerd zouden kunnen worden.

De districtchef noemde het en het idee heeft Hilly Vrieling niet meer los gelaten. Er is toen afgesproken dat de districtchef het binnen het korps eens zou bespreken en Hilly Vrieling met de burgemeester en de PvdA fractie.

Uiteindelijk is er in januari van dit jaar een gesprek geweest met de politie en mensen van Werkplein Baanzicht. Dit gesprek was zo bemoedigend dat Hill Vrieling vervolgens in april een initiatief raadsvoorstel heeft ingediend, welke uiteindelijk, na nogal wat discussie, met een grote meerderheid is aangenomen.

In het raadsvoorstel werd het college van burgemeester en wethouders opgedragen de mogelijkheden te onderzoeken, naar een samenwerking tussen de politie, de gemeente en werkplein Baanzicht, met als doel terugdringen  van de  werkloosheid onder jongeren, maar uiteindelijk ook meer blauw op straat.Dat is met de start van dit werkervaringsproject gelukt.

Zie voor speech van Hilly Vrieling en het artikel in het Asser Journaal onderstaande link.