Door op 10 april 2013

PvdA Assen wil pilot administratieve taken politie werkloze jongeren

Tijdens een kennismakingsgesprek van de PvdA fractie met de districtchef Noord van de politie Drenthe is het gezamenlijke idee ontstaan te bekijken of het mogelijk is een pilot te starten voor werkloze jongeren in de administratieve ondersteuning van de politie. De politie ziet kansen en wil haar maatschappelijke betrokkenheid tonen.

De belangrijkste redenen voor de pilot zijn dat de PvdA zorg heeft over jongeren die nogal eens betrokken zijn bij incidenten. Daarnaast wil de politiek meer blauw op straat.

Daarom vraagt de PvdA fractie het College een onderzoek te doen naar de mogelijkheden een pilot te starten voor werkloze jongeren in de administratieve ondersteuning van de politie met een looptijd van 2 jaar en deze daarna te evalueren. Daarnaast vraagt zij te zoeken naar een samenwerkingsvorm tussen de gemeente Assen, de politie Drenthe en het Werkplein waarin genoemde pilot gegoten kan worden en onderzoek te doen naar de noodzakelijke middelen.

De achterliggende gedachten bij deze pilot zijn dat de Asser PvdA:

• wil dat alle jongeren in Assen op school zitten of een baan hebben waarbij jongeren weer kansen  moeten hebben op een toekomst, waarin structuur, dus school of werk belangrijk zijn;
  • wil dat er een gemakkelijk toegankelijk aangiftebeleid wordt gevoerd, maar dan moet de politie hiervoor voldoende capaciteit en faciliteiten hebben waarbij  jongeren een ondersteunende rol kunnen krijgen;
  • gaat voor een veilige stad waarbij door de uitvoering van deze pilot meer blauw op straat kan worden ingezet.