Door op 3 november 2014

PvdA bijdrage begrotingsbehandeling 1e termijn

Wanneer je de Najaarsnota en de Programmabegroting 2015 en de prognoses voor de jaren erna overziet, stelt de PvdA  fractie vast dat we niet zonder zorgen zijn. Maar we willen ook vaststellen dat we het naar omstandigheden goed doen en  onze uitgangspositie voor de komende jaren redelijk op orde lijkt. Dit ondanks alle al gerealiseerde bezuinigingen en nog uitstaande bezuinigingen.

Sociaal beleid

Een van de grotere voordelen van het tot op heden gevoerde beleid is dat deze gemeente in staat is om, ook binnen sterk gewijzigde kaders, haar sociale beleid invulling te blijven geven. Dat ondanks de gevolgen van de vele bezuinigingen, ook voor onze stad en haar inwoners, er nog steeds een werkend vangnet is en blijft voor diegene die het nodig heeft. En dat is maar goed ook, gelet op de vele rapporten en onderzoeken die aantonen dat steeds meer mensen op de grens van armoede balanceren. Toen, nu en ook straks blijft het motto van de PvdA; ‘niemand tussen wal en schip’!!

Decentralisaties

Op 1 januari 2015gaan we met decentralisaties voor ‘het echie’. Met het Passend Onderwijs al uit de startblokken zijn de transities van de Participatiewet, de WMO en de Jeugdzorg per 1 januari 2015 een feit. De start van de transformatie zal de komende jaren zeker nog de nodige wissels om dit stadsbestuur trekken. De PvdA ziet echter ook grote maatschappelijke kansen en mogelijkheden.

Positief financieel resultaat

De najaarsnota geeft er blijk van dat we met de per programma ingestoken doelen en voornemens dit jaar energiek bezig zijn op belangrijke onderwerpen en thema’s. Daarbij gaan we, zoals het er nu uitziet, 2014 met een positief financieel resultaat afsluiten.

Minderen met Maat

De PvdA fractie voelt steeds meer en nadrukkelijk de effecten van de bezuinigingen. Maar het blijft uiteindelijk een kwestie van keuzes maken. De programmabegroting 2015 heeft over het geheel de instemming van de PvdA fractie. De inhoud kenmerkt zich door realiteitszin, reële onderbouwingen en een mate van creativiteit en vernieuwing. We hebben evengoed nog de volgende aandachtspunten: Minderen met Maat is een van de onderleggers voor de programmabegroting waarover we met elkaar al eerder hebben gediscussieerd. De PvdA fractie is met het college van mening dat er keuzes gemaakt moeten worden en dat de voorgestelde maatregelen zich laten uitleggen.

Sport

De PvdA fractie wil voorkomen dat de sportende Assenaar teveel de dupe wordt van bezuinigingen. Sport heeft een erg belangrijke sociale functie, iedereen weet dit en kent de maatschappelijke functies en voordelen van de vele sportverenigingen. Sport bevorderd een gezonde leefstijl waarbij we willen voorkomen dat inwoners met de lagere inkomens afhaken omdat de contributies te veel stijgen.

De sportsector staat er anno 2104 in Assen goed voor, ondanks dat ook hier de bezuinigingen voelbaar zijn. De PvdA fractie benadrukt het belang van goed, breed overleg om draagvlak te verkrijgen voor de nog te maken keuzes.

De PvdA fractie vraagt het college om de raad te voorzien van informatie op basis waarvan een afweging kan worden gemaakt of de gemeente een poging moet doen om externe partijen te interesseren voor een doorstart van de ijsbaan. Hierbij spelen voor de PvdA fractie natuurlijk de belangen van direct betrokken sporters, maar ook de economische bijvangst en onze regionale betekenis en de grotere aantrekkelijkheid van de stad een rol.

Woonomgeving

De PvdA fractie kritisch over het niet meer vanzelfsprekend vervangen van speeltoestellen en verlichting. Hiermee loop je het gevaar op het gebied van (gevoelde) veiligheid. Speeltoestellen moeten per definitie veilig, daarover kan geen discussie bestaan. De bezuiniging op verlichting zien wij liever door gebruik van, en vervanging door LED verlichting. De kost gaat hier voor de baat aan.

Duurzaamheid

We moeten voorkomen dat de aandacht voor duurzaamheid verslapt, de toekomst verdiend beter. Hebben we als Assen trouwens de doelstelling van een Fair Trade gemeente gehaald?

Werk

Het programma Werken in Assen: Het is van groot belang het ondernemersteam te blijven stimuleren als integrale aanjager. Het vergroot de slagkracht en efficiency van deelnemende organisaties en maakt de kans op resultaat groter. We verwachten van het college blijvende en grote inzet op het binnenhalen van bedrijven en ondernemingen. Wat ons betreft vanuit het college hierbij extra aandacht voor de jeugdwerkloosheid, leerervaringsplaatsen en stagemogelijkheden.

Meedoen

De PvdA fractie ervaart de vertraging van de opzet van een nieuwe welzijnsorganisatie als een tegenvaller van formaat en heeft vragen over de inhoudelijke en financiële consequenties. De laaggeletterdheid wordt als maatschappelijk probleem volgens de PvdA fractie te weinig belicht. Wat te doen behalve constateren dat ook boven de 110% inkomensgrens in veel gezinnen sprake is van armoede? De PvdA fractie wil er strak op sturen dat moet worden voorkomen dat kinderen in hun ontwikkeling worden beperkt.

Gemeentelijke samenwerking

In deze programma’s wordt verder te weinig nadruk op het belang van gemeentelijke samenwerking. Samenwerking gaat niet vanzelfsprekendheid maar hierin moet worden geïnvesteerd door het college. Maar ook de politieke partijen en hun fracties moeten dit doen. De PvdA fractie heeft haar eerste samenzit met fracties uit omliggende gemeenten eerdaags om de noodzakelijke samenwerking vorm en inhoud te geven.

Aantrekkelijk Assen

Zoals eerder al aangegeven zijn we kritisch over het gaande proces inzake het businessplan en de informatieverstrekking rondom de De Nieuwe Kolk. Van de andere kant voelen we ook wel de onmacht om er medio november nog andere chocolade van te maken. Laat onverlet dat Assen een financiële dobber heeft aan de De Nieuwe Kolk. Dit maakt dat er echt alles aan gedaan moet worden om de financiële situatie te verbeteren. Misschien een overweging om te zijner tijd een vervolgonderzoek te verrichten om daarmee opnieuw een objectieve waardering te verkrijgen over de exploitatie.

Kunst

Hoe staat het overigens met alle kunst die op basis van de toenmalige (BKR), de Beeldende Kunstenaars regeling, door ook onze gemeente is opgekocht/verzameld? Staan onze kelders vol en zo ja, is het een idee om deze te veilen om daarmee een deel van de tekorten op De Nieuwe Kolk op te vangen?

Rijksbeleid

In de financiële paragrafen lezen we nog grote ongewisheden en risico’s, deels omschreven als ingegeven door externe, niet beïnvloedbare factoren. Wellicht ten overvloede, maar de PvdA fractie roept het college op energie te steken om gezamenlijk met andere gemeenten en via de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) de contacten met Den Haag te onderhouden en invloed uit te oefenen daar waar mogelijk op het Rijksbeleid met negatieve gevolgen voor gemeenten.

Onroerende Zaak Belasting (OZB)

Over de OZB is wat ons betreft voorlopig genoeg gezegd, we komen er in 2015 wel weer over te spreken.

Solidariteit

De PvdA fractie is zich er van bewust dat nieuwe, spannende maar ook kansrijke tijden zich aandienen en dat we moeten werken aan een bredere maatschappelijke kanteling en dat solidariteit een sleutelwoord gaat worden.

Tot slot

U krijgt de hartelijke groeten van Max Bruins en daarbij zijn bekende oproep toch vooral de fleurige bloembakken de verzorgde en vriendelijke entree van Assen te laten zijn, dit ondanks de bezuinigingen op het openbare ruimtes. De PvdA fractie steunt hem daarin van harte!

Eric Helmers

Zie voor de complete bijdrage PvdA bijdrage begrotingsbehandeling 2015 1e termijn