Door op 4 september 2014

PvdA enthousiast over nieuwe insteek begroting en verantwoording

Assen, 1 september 2014 / Raadsvergadering – opiniërend deel

Vlak voor de zomerreces is de gemeenteraad door het college meegenomen in de nieuwe voorgestelde begrotingssystematiek. Bij deze nieuwe insteek ligt de nadruk minder op de talrijke harde cijfers van begroting, resultaten en prognoses, maar meer op de politieke vraagstukken van de gemeente uit het collegeprogramma.

Het college wil het instrument gebruiken als sturingsinstrument gericht op politieke keuzes en bezuinigingstaakstellingen. Deze verandering spreekt de PvdA fractie wel aan. De verwachting is dat de raad straks beschikt over een leesbare begroting en verantwoording, die transparant en toetsbaar is aan de uitgangspunten van het collegeprogramma.

De huidige programma’s worden samengevoegd tot de 5 politieke thema’s van het collegeprogramma, maar detailinformatie blijft beschikbaar. De PvdA fractie had aanvankelijk graag een overgangsfase met een twee sporenbeleid gezien waarbij de raadsleden de beschikking zouden krijgen over het huidige begrotingsmodel èn het nieuwe model.

De PvdA fractie heeft de huidige informatievoorziening vergeleken met de nieuwe voorgestelde opzet. Cijfers zijn natuurlijk niet onbelangrijk, maar het is vooral relevant om als raad de focus gericht te houden op de wereld achter de cijfers en de discussie die we moeten hebben over relevante politieke vraagstukken. De PvdA fractie vraagt het college, bij het samenstellen van de voortgangsrapportages, hieraan zorgvuldig aandacht te besteden.

Een vereenvoudiging van informatie, beschikking over detailinformatie als voorheen, focus op politieke onderwerpen, benchmarking met andere gemeenten en het feit dat de raad – als ontvanger – nog mee mag sleutelen aan het eindproduct zijn belangrijke aspecten en voor de PvdA fractie om in te stemmen met deze verandering. Wel vraagt de PvdA fractie wij ons af of het college nog een soort opleidingstraject voor raadsleden in petto heeft en zo ja: welke vorm zou dit dan moeten krijgen?

Ook stemt de PvdA fractie in met het uitstellen van de concept Programmabegroting van 2 oktober naar 16 oktober. De PvdA fractie realiseert zich, dat het ambtelijk apparaat meer tijd nodig heeft om de kanteling van de informatievoorziening te realiseren. En daarbij is de dynamiek van informatievoorziening één van alle tijden. Nooit af!

Klik op Begroting en verantwoording – in een transparant jasje-1om de hele bijdrage te lezen.

Henri Ploeg