Door op 29 november 2013

PvdA heeft nog vragen bij afvalmodellen

Allereerst de complimenten van de PvdA fractie aan het college voor de opzet en uitvoering van het inspraaktraject. En het is goed om te zien dat inwoners de mogelijkheden benut hebben om hun stem te laten horen en input te leveren. Het resultaat is een voorstel waar het burgerinitiatief ‘Diftar Assen Nee’ mee kan instemmen.

Uitgangspunten van de PvdA zijn altijd geweest dat er draagvlak moet zijn voor het gekozen model, dat het goed is voor het milieu en de leefbaarheid van de stad, goed is voor de portemonnee van de burgers en dat de vervuiler betaalt.

Daarnaast wil PvdA graag maatwerk leveren waar dat mogelijk is. Dat betekent dat de PvdA fractie wil differentiëren tussen wijken. Waar het kan,  het model Omgekeerd Inzamelen invoeren en met de juiste voorlichting, communicatie en positief resultaat dit stapsgewijs uitbreiden naar meer wijken.

In het voorstel is het model Huidig+ uitgewerkt en aangevuld met onder andere 4x extra storten van tuinafval op het milieupark, het omwisselen van de inzamelvolgorde plastic en papier en de mogelijkheid om een extra plastic container aan huis aan te vragen.

Op het milieupark mag 300 kg ‘gratis’ grofvuil gestort worden en indien gewenst is er een aanhanger beschikbaar. Die 300 kg lijkt ons een beetje natte vinger werk maar is voor de PvdA een prima uitgangspunt. Als na evaluatie blijkt dat het aangepast moet worden dan zal de PvdA het opnieuw bekijken.

Maar het voorstel kan wat de PvdA fractie betreft nog beter. Er is niets gedaan met de suggestie om een container voor plastic bij winkelcentra te plaatsen. Waarom niet? Huishoudens met weinig tuin- of bergruimte kunnen dan hun plastic direct wegbrengen, samen met het glaswerk. De PvdA fractie verwacht dat dit het scheiden van plastic zal bevorderen.

Waarom wordt de pilot Omgekeerd inzamelen pas op 1 januari 2015 gestart? Onderzoeken zijn gedaan, inwoners bevraagd, gegevens genoteerd en resultaten uitgewerkt. Kan er niet eerder gestart worden?

Laatste vraag, is er al meer duidelijkheid over een nieuw afvalverwerkingscontract per 2016?

Harriët van Es