Door op 27 september 2014

PvdA staat achter kadernota participatiewet

Voor de meeste mensen is het vinden van een baan de beste manier om mee te doen en uit de armoede te komen of om armoede te voorkomen. Mensen die verder van de arbeidsmarkt afstaan, hebben daar meer en andere hulp bij nodig dan mensen die al over de capaciteiten en vaardigheden beschikken om aan het werk te kunnen. Ook aan de vraagkant van de arbeidsmarkt – werkgevers, van bedrijfsleven tot overheid – vraagt dit een extra inspanning, bijvoorbeeld bij het realiseren van stageplaatsen en banen op maat voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

Streven naar werk

In een ideale wereld heeft iedereen die wil een baan, maar dan wel goed en gezond werk en een beloning volgens een CAO. De PvdA fractie is echter realistisch en weet dat dit nu nog niet voor iedereen haalbaar is. De PvdA fractie blijft echter streven naar werk voor zoveel mogelijk inwoners van Assen.

Veel gezegd over participatie

Er is al veel gezegd over de Participatiewet, in Den Haag, hier in Assen, in de raadzaal, op straat, door mensen die er een beslissing over moeten nemen, door mensen om wie het gaat en door mensen die zich in willen zetten om de participatie mogelijk te maken voor de betrokken doelgroep.

Marktbewerkingsplan

Om mensen echter te laten deelnemen in een meer of minder reguliere werkomgeving zijn er werkgevers nodig die dit mogelijk maken. Zoals ik namens de PvdA fractie in mijn eerste bijdrage al aangaf zal het ondernemersserviceteam nog flink aan de bak moeten om deze werkgevers te vinden en enthousiast te krijgen. Het marktbewerkingsplan moet dus al zijn opgepakt: we hoeven niet te wachten tot 1 januari 2015 om al plekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te creëren of vrij te houden/te maken.

Budgetverdeling

Zoals de vorige keer door mij aangegeven snapt de PvdA fractie de keuze qua budgetverdeling over de 4 benoemde doelgroepen zoals die nu voorligt. In de groep 50-80% verdiencapaciteit is de meeste winst te behalen: komen deze mensen aan het werk, dan blijft er geld over om te besteden aan de andere doelgroepen. Die andere doelgroepen verdienen echter ook warme aandacht en zorg bij het zoeken naar een goede en gezonde daginvulling en mogen geen ondergeschoven kindje worden.

Zorgen groep Alescon

De zorgen om de groep die nu onderdak vindt bij Alescon blijven bestaan zolang nog niet duidelijk is hoe de nieuwe uitvoeringsorganisatie eruit gaat zien. De PvdA fractie zal verder goed blijven letten op de eventuele signalen over verdringing op de arbeidsmarkt en hoe wordt omgegaan met werken met behoud van een uitkering. Het werken moet wel duurzaam zijn en een stap vooruit bieden uit een niet-gewenste situatie.

Communicatie

Over de communicatie hebben we de vorige keer allemaal gesproken: de veranderingen goed uitleggen en de mensen om wie het gaat zo snel mogelijk informeren is erg van belang. Start daar dan ook zo snel mogelijk mee.

Steun motie evaluatie

Over de motie inzake de evaluatie momenten betreffende de 3 decentralisaties kan ik namens de PvdA fractie kort zijn, wij steunen de motie. Tijdens het raadsledencongres van afgelopen zaterdag bleek dat onze, de Asser raadsbrede motie door veel raadsleden van allerlei politieke kleuren als een goed handvat werd gezien om als raad actief te kunnen evalueren. Via de VNG is zelfs het verzoek binnengekomen om deze motie te mogen delen met alle raadsleden in Nederland.

Instemming Kadernota Participatiewet

Om kort te zijn, de PvdA fractie kan instemmen met de Kadernota Participatiewet en wacht de verordening af. Aandacht van de gemeente, de uitvoeringsorganisatie en een ieder in onze stad is nodig om zoveel mogelijk mensen mee te laten doen. Laat dat het doel zijn van al onze inspanningen!

En nu met ons allen aan de slag!

Cindy Vorselman-Derksen